A győzedelmes vagy másnéven ujjayi légzés bemutatása

Az ud előtag felfelé tartót, terjeszkedőt, a dzsaja hódítást, sikert, de féken tartást is jelent. Ez a légzést győzedelmes légzésként is emlegetik. A győzedelmes szó az ego féken tartására vonatkoztatható.

Ez a légzőgyakorlat bármikor végezhető. Ha a szív elnehezül vagy telítettség érzet, esetleg fájdalom jelentkezik a mellkasban, akkor fekve végezd a gyakorlatot. Ilyenkor helyezz a mellkas alá párnát vagy takarókat úgy, hogy a mellkas kidomborodjon és megemelkedjen.

Amikor a mellkas magasabban van, akkor a rekeszizom teljesen el tud lazulni, a tüdő és a légzőizmok akadálymentesen tudnak működni és lehetőség nyílik a mélyebb légzésre. 

Ez a pranayama hatásos megnagyobbodott szív és egyéb szív rendellenességekkel született betegek számára. Jelentősen csökkenti a félelmeket olyan szív problémákkal küzdőknél, akik még a legkisebb mozdulattól is félnek. 

A légzőgyakorlatok mindegyikére érvényes, hogy kilégzéssel kezdődnek és belégzéssel végződnek. A kilégzéssel befejezett pránájáma megerőltető lehet a szívnek.

Az ujjayi légzéssel kapcsolatban gyakori félreértés, hogy hangosnak, hallhatónak és erőteljesnek kell lennie. A légzés hangját a tenger morajlásához is szokták hasonlítani, mert a gégefedő félig lezár, amely, kissé akadályozza a levegő szabad áramlását a torokban.

Ez olyan, mintha „ah” hangot próbálnál kiadni zárt szájjal belégzés közben orron keresztül. Kilégzés közben pedig „ha” hangot próbálnál kiadni zárt szájjal, szintén orron át. Ugyanez az érzet jelentkezik a torokban, amikor valamire rálehelsz.

 A torok lágy szorítása, a gégefedő zárása sokkal inkább a belső figyelmet, fókuszt segíti elő, mintsem egy Darth Vader jellegű hangos légzés gyakorlását. Tehát a lényege nem a hangos légzés, hanem a torok csakrára irányított figyelem, illetve a légzésciklusok minél hosszabbra nyújtása egyenlő arányú be -és kilégzések mellett.