A félelem és a szorongás 10 hatása az életünkre

Félsz vagy élsz? – hangzik az egyszerű  a kérdés, csak a jelenlegi helyzetben bonyolultabb rá válaszolni, mint mondjuk 2-3 évvel ezelőtt.
A félelem és a szorongás talán a Te mindennapjaidat is gyakrabban uralja  – ami nem csoda: mindenhonnan özönlik rád a “borzalom”: a média mára már csak a járványról, balesetekről, gyilkosságokról, természeti katasztrófákról hajlandó hírt adni egyre tovább és tovább gerjesztve az emberekben a félelmet.

Félelemben élni

Nézz körül: hány embert látsz mosolyogni? Egyre kevesebbet – viszont egyre több a riadt-szomorú arc, a megfakult tekintet – mert egyre többen csak a negatív érzelmeket engedik magukhoz. Félnek, aggódnak, a félelem állandósulva pedig szorongássá növi ki magát, olyan mentális zavarokat és egészségügyi problémákat okozva – amelyektől nehéz lesz megválni. 

Mi mindentől lehet félni?

Félni bármitől lehet: helyzetektől, vizsgától, műtéttől, vihartól stb. Ezeknek a félelmeknek megvan a maguk konkrét oka, és ha az nincs már előtted, akkor a félelem is elmúlik.

Léteznek tanult félelmek és ős-félelmek.

  • a tanult félelmeket a környezetedtől veszed át – már gyermekkorodban megtanulod, hogy bizonyos dolgoktól „félni kell”. A félelem a múltból, a múltbeli rossz tapasztalatokból és negatív hatásokból is származhat.
  • az ősfélelmek viszont hozzátartoznak az emberi lélekhez, a kollektív tudattalan részei – ilyen ősfélelemnek tekinthető például a halálfélelem, a fájdalomtól való félelem, a sötétségtől való félelem, a mélységtől és a magasságtól való félelem is.

Ha a félelem tartósan fennáll szorongás alakulhat ki. 

A félelem és a szorongás nagyon hasonló negatív érzelmi állapotok, megkülönböztetésük sokszor vita tárgya a szakemberek között.

  •  a félelemnek konkrét tárgya van, az aktuális veszély, legyen az akár a fizikai épséget vagy éppen az önértékelést veszélyeztető helyzet vagy inger 
  • a szorongás ezzel szemben elővételezett, elképzelt veszélyekkel kapcsolatban áll elő, elmosódottabb, diffúzabb élmény, oka nehezen határozható meg – kóros állapot.

A félelem, és a szorongás 10 hatása az életünkre

A tartós félelem és szorongás:

  1. egészségügyi problémák sorozatát generálja:emésztési problémákat (gyomorfájdalom, hasmenés), pótcselekvéseket (vakarózás, köhécselés) 
  2. személyiség zavarokat okoz (önbizalomhiányt, kishitűséget, teljesítménycsökkenést, pesszimizmust)
  3. befolyásolhatóvá, manipulálhatóvá tesz
  4. testi-, érzelmi-, gondolkodásbeli-, viselkedésbeli tüneteket okoz:
    • testi tünetek:szájszárazság, izzadás, heves szívverés, mellkasi szorító érzés, hasmenés, remegés, fejfájás, szédülés, gombócérzés a torokban, 
    • érzelmi tünetek:aggódás, félelem, baljóslatú előérzet, pesszimizmus, irritabilitás, fáradtság, alvászavar, koncentrációs nehézség,
    • viselkedésbeli tünetek:alvászavar, memóriazavar, ideges kapkodás, kontrollálhatatlan nyugtalanság 
    • gondolkodásbeli tünetek: „rosszul leszek, infarktusom lesz” gondolatok, a hipochondriásoknál „súlyos, ismeretlen betegségben szenvedek”, vagy a szociális fóbiások megszégyenülök, leégek, butának tartanak – gondolatai.
  5. Fóbiák alakulhatnak ki, a leggyakoribbak:
    • agorafóbia – félelem olyan helyzetekben (pl. a tömegközlekedésben ), ahonnan nehéz a menekülés, vagy nincs kéznél a segítség egy elővételezett pánikroham esetén.
    • szociális fóbia  – tartós félelem olyan társas helyzetektől, ahol a személynek idegen emberek előtt kell megszólalnia
    • specifikus fóbiák – állandó és nem reális mértékű félelem helyzetektől, tárgyaktól vagy egy adott helyzet előre látható bekövetkezésétől.
    • Klausztrofóbia: a bezártságtól való félelem.
    • Hipochondria: a betegségek elkapásától való félelem.
    • Akrofóbia: tériszony, vagyis a magasságtól való félelem.
    • Aerofóbia: a repüléstől való félelem.
    • Thanatofóbia: a haláltól való félelem.
    • Hidrofóbia vagy aquafóbia: a víztől való félelem.
    • Arachnofóbia: pókoktól való félelem.
  6. pánikzavar alakulhat ki: intenzív félelemmel és szorongással együtt járó, epizodikusan, átmenetileg és váratlanul megjelenő állapotokkal (pánikrohammal) járó szorongásos zavar
  7. generalizált szorongás alakulhat ki- legalább hat hónapon át tartó túlzott szorongás vagy aggodalom ahol lehetetlen azonosítani a kiváltó okot. I szorongás intenzitása jelentős, már-már kontrollálhatatlan, a mindennapi életet nehezíti.
  8. elveszítheted a realitásérzékedet
  9. eltávolít a barátaidtól, szeretteidtől
  10. csökkenti a hatékonyságot, a kezdeményező képességet, a kreativitást

Mindenki fél vagy szorong valamilyen mértékben – ez természetes jelenség. Kórossá válva, azonban teljesen ellehetetleníti az életed, negatív hatással lesz az életed minden területére: a munkádra, a társas kapcsolataidra, a mindennapjaidra, a teljesítményedre.

A rendszeres jóga és a meditáció segít a félelmeid legyőzésében

A félelmeid, szorongásaid legyőzésének leghatékonyabb módszere az, ha az extrém szorongást kiváltó tényezőket nem elkerüld, hanem saját magad teszed ki saját magadat a félelmet kiváltó helyzeteknek, vagy fokozatosan hozzászoktatod magad a szituációhoz.

Ebben az elsőre félelmetesnek látszó folyamatban nagy segítséget nyújthatnak a különböző relaxációs, önnyugtató technikák:  a rendszeres meditáció, és a jóga vagy bármi olyan tevékenység, ami oldja benned a szorongást.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .