A félelem és a szorongás 10 hatása az életünkre

Félsz vagy élsz? – hangzik az egyszerű  a kérdés, csak a jelenlegi helyzetben bonyolultabb rá válaszolni, mint mondjuk 2-3 évvel ezelőtt.
A félelem és a szorongás talán a Te mindennapjaidat is gyakrabban uralja  – ami nem csoda: mindenhonnan özönlik rád a “borzalom”: a média mára már csak a járványról, balesetekről, gyilkosságokról, természeti katasztrófákról hajlandó hírt adni egyre tovább és tovább gerjesztve az emberekben a félelmet.

Félelemben élni

Nézz körül: hány embert látsz mosolyogni? Egyre kevesebbet – viszont egyre több a riadt-szomorú arc, a megfakult tekintet – mert egyre többen csak a negatív érzelmeket engedik magukhoz. Félnek, aggódnak, a félelem állandósulva pedig szorongássá növi ki magát, olyan mentális zavarokat és egészségügyi problémákat okozva – amelyektől nehéz lesz megválni. 

Mi mindentől lehet félni?

Félni bármitől lehet: helyzetektől, vizsgától, műtéttől, vihartól stb. Ezeknek a félelmeknek megvan a maguk konkrét oka, és ha az nincs már előtted, akkor a félelem is elmúlik.

Léteznek tanult félelmek és ős-félelmek.

  • a tanult félelmeket a környezetedtől veszed át – már gyermekkorodban megtanulod, hogy bizonyos dolgoktól „félni kell”. A félelem a múltból, a múltbeli rossz tapasztalatokból és negatív hatásokból is származhat.
  • az ősfélelmek viszont hozzátartoznak az emberi lélekhez, a kollektív tudattalan részei – ilyen ősfélelemnek tekinthető például a halálfélelem, a fájdalomtól való félelem, a sötétségtől való félelem, a mélységtől és a magasságtól való félelem is.

Ha a félelem tartósan fennáll szorongás alakulhat ki. 

A félelem és a szorongás nagyon hasonló negatív érzelmi állapotok, megkülönböztetésük sokszor vita tárgya a szakemberek között.

  •  a félelemnek konkrét tárgya van, az aktuális veszély, legyen az akár a fizikai épséget vagy éppen az önértékelést veszélyeztető helyzet vagy inger 
  • a szorongás ezzel szemben elővételezett, elképzelt veszélyekkel kapcsolatban áll elő, elmosódottabb, diffúzabb élmény, oka nehezen határozható meg – kóros állapot.

A félelem, és a szorongás 10 hatása az életünkre

A tartós félelem és szorongás:

  1. egészségügyi problémák sorozatát generálja:emésztési problémákat (gyomorfájdalom, hasmenés), pótcselekvéseket (vakarózás, köhécselés) 
  2. személyiség zavarokat okoz (önbizalomhiányt, kishitűséget, teljesítménycsökkenést, pesszimizmust)
  3. befolyásolhatóvá, manipulálhatóvá tesz
  4. testi-, érzelmi-, gondolkodásbeli-, viselkedésbeli tüneteket okoz:
    • testi tünetek:szájszárazság, izzadás, heves szívverés, mellkasi szorító érzés, hasmenés, remegés, fejfájás, szédülés, gombócérzés a torokban, 
    • érzelmi tünetek:aggódás, félelem, baljóslatú előérzet, pesszimizmus, irritabilitás, fáradtság, alvászavar, koncentrációs nehézség,
    • viselkedésbeli tünetek:alvászavar, memóriazavar, ideges kapkodás, kontrollálhatatlan nyugtalanság 
    • gondolkodásbeli tünetek: „rosszul leszek, infarktusom lesz” gondolatok, a hipochondriásoknál „súlyos, ismeretlen betegségben szenvedek”, vagy a szociális fóbiások megszégyenülök, leégek, butának tartanak – gondolatai.
  5. Fóbiák alakulhatnak ki, a leggyakoribbak:
    • agorafóbia – félelem olyan helyzetekben (pl. a tömegközlekedésben ), ahonnan nehéz a menekülés, vagy nincs kéznél a segítség egy elővételezett pánikroham esetén.
    • szociális fóbia  – tartós félelem olyan társas helyzetektől, ahol a személynek idegen emberek előtt kell megszólalnia
    • specifikus fóbiák – állandó és nem reális mértékű félelem helyzetektől, tárgyaktól vagy egy adott helyzet előre látható bekövetkezésétől.
    • Klausztrofóbia: a bezártságtól való félelem.
    • Hipochondria: a betegségek elkapásától való félelem.
    • Akrofóbia: tériszony, vagyis a magasságtól való félelem.
    • Aerofóbia: a repüléstől való félelem.
    • Thanatofóbia: a haláltól való félelem.
    • Hidrofóbia vagy aquafóbia: a víztől való félelem.
    • Arachnofóbia: pókoktól való félelem.
  6. pánikzavar alakulhat ki: intenzív félelemmel és szorongással együtt járó, epizodikusan, átmenetileg és váratlanul megjelenő állapotokkal (pánikrohammal) járó szorongásos zavar
  7. generalizált szorongás alakulhat ki- legalább hat hónapon át tartó túlzott szorongás vagy aggodalom ahol lehetetlen azonosítani a kiváltó okot. I szorongás intenzitása jelentős, már-már kontrollálhatatlan, a mindennapi életet nehezíti.
  8. elveszítheted a realitásérzékedet
  9. eltávolít a barátaidtól, szeretteidtől
  10. csökkenti a hatékonyságot, a kezdeményező képességet, a kreativitást

Mindenki fél vagy szorong valamilyen mértékben – ez természetes jelenség. Kórossá válva, azonban teljesen ellehetetleníti az életed, negatív hatással lesz az életed minden területére: a munkádra, a társas kapcsolataidra, a mindennapjaidra, a teljesítményedre.

A rendszeres jóga és a meditáció segít a félelmeid legyőzésében

A félelmeid, szorongásaid legyőzésének leghatékonyabb módszere az, ha az extrém szorongást kiváltó tényezőket nem elkerüld, hanem saját magad teszed ki saját magadat a félelmet kiváltó helyzeteknek, vagy fokozatosan hozzászoktatod magad a szituációhoz.

Ebben az elsőre félelmetesnek látszó folyamatban nagy segítséget nyújthatnak a különböző relaxációs, önnyugtató technikák:  a rendszeres meditáció, és a jóga vagy bármi olyan tevékenység, ami oldja benned a szorongást.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)