A relaxációs technikák 3 legalapvetőbb önbizalom növelő hatása

Neked milyen az önbecsülésed? Mennyire érzed magad magabiztosnak az életed különböző területein? Mennyire hiszel a saját képességeidben, tehetségben, erődben – mennyire tudod biztosan azt, hogy képes vagy valamire, valaminek a megtételére vagy teljesítésére? Nehéz kérdések,hiszen a rájuk adott válaszok azt fogják tükrözni, hogy mennyi önbizalommal rendelkezel.

Hogy az  önbizalom fogalmának lényegét megértsd beszélni  kell az  önbecsülésről és önértékelésről – és ezek egymáshoz való viszonyáról is. Míg az  önértékelés inkább a múltról szól: mennyire értékeled azt, amit elértél, és aki voltál – addig az önbecsülés ehhez képest jelen idejű, mennyire becsülöd azt, aki vagy. Az önbizalom  pedig  leginkább jövő orientált: bízol-e magadban, bízol-e a saját jövődben?

Honnan tudhatod hogy kevés az önbizalmad?

Vannak “árulkodó” jelek:

  • Nehezen hozod meg a döntéseket, és nehezen cselekszel – folyamatosan halogatsz, és kibúvókat keresel.
  • Nem vállalod a felelősséget – bármi is történik veled mindenért másokat hibáztatsz.
  • Könnyen feladod – végre elhatároztad, hogy változtatsz az életeden, aztán az első akadálynál feladod – és fejvesztve menekülsz vissza a komfortzónád biztonságába.
  • A legrosszabb lehetőséget képzeled el – a legrosszabbra számítasz, így – szerinted – megkíméled magad a csalódástól. … és egyúttal a siker lehetőségétől is.
  • A mások véleményére adsz – ez határozza meg a tetteidet.
  • Állandóan másokhoz viszonyitod  magad -ettől függően érzed magad boldognak vagy sikertelennek
  • Sokáig rágódsz a kudarcaid miatt – ezerszer átgondolva hol és hogyan rontottad el.

Sajnos ha kevés az önbizalmad, lényegesen nehezebben boldogulsz az élet minden területén. A sikertelenség, a kisebb-nagyobb kudarcok pedig még jobban megtépázzák a maradék tettvágyadat is – még több frusztrációt, szorongást, és stresszt gerjesztve benned.

Hogy fejlesztheted az önbizalmadat a relaxáció segítségével?

A relaxációs technikák segítségével kellemes feszültségmentes állapot érhető el –  rendszeres gyakorlásával  kialakithatod azokat a feltételes reflexeket, amelyek segítségével bármikor könnyen kiváltható lesz az izmaid ellazítása, a szorongásmentes állapot létrehozása, ami segíteni fog az önbizalmad növelésében. 

A legismertebb relaxációs technikáknak önbizalom növelő hatásuk van:

  1. Az autogén tréning a leggyakrabban alkalmazott eljárások egyike – hatására csökkennek a szorongásos tünetek, kontrolláltabbá válik a légzésed, szivműködésed, javul a közérzeted – a jó közérzet pedig magabiztosabbá tesz. Az autogén tréning az autonóm idegrendszer ellazitásával csillapítja a stresszt – rendszeres gyakorlással a testi és pszichés működéseidet  az aktuális céljaidnak megfelelően leszel képes szabályozni.Az autogén tréning jelentősen hozzájárul az  életminőséged és a közérzeted javulásához, kellő felkészültséget és, pszichés energiát ad a stresszek, konfliktusok megfelelő megoldásához, feldolgozásához. Hatására rövidebb idő alatt mélyebben és nyugodtabban fogsz pihenni, nő a fizikai tűrőképességed, a pszichés feszültségtűrésed, fokozódik a teljesítményed, és fejlődik az önismereted.

  2. Meditáció – olyan lelkiállapotra utal, amikor a testedet tudatosan ellazítod, és a szellemedet átengeded a nyugalomnak és a bensődre való koncentrálásnak. A cél a lelki béke, megnyugvás keresése. A meditáció jelenlét – megszűnik minden, az Itt és Most van. Testi-lelki ellazulást biztosit –  közelebb kerülsz belső önmagadhoz. Megismered az érzéseidet, vágyaidat, félelmeidet úgy, hogy eközben megtanulsz elkülönülni tőlük. Ennek hatására csökken a feszültség, lassan megszűnnek a félelmek, a stressz, és helyükre megnyugvás, öröm, és béke költözik. Rövid távú pszichés előnyei : a kiegyensúlyozottság, a nagyobb nyugalom és vitalitás, valamint a kisebb alvásigény, helyre billenő önértékelés. Hosszú távon már a szomatikus hatásai is megmutatkoznak: normalizálódhat a vérnyomás,  javulhat az emésztés.

  3. Imaginációs eljárások – alkalmazása során egy kívülről irányított képzeletbeli utazáson vehetsz részt. Az imaginatív technikában relaxált állapotban képeket/szimbólumokat hívsz elő, strukturált, tematikus módon, a felmerülő problémáknak megfelelően.Ez képessé tesz arra, hogy szembenézz a szorongásaiddal,megnyugtat, segit tisztán látni a problémát, és megoldási lehetőségeket sorakoztat fel.Elmélyíteni azokat a készségeket és praktikákat, amelyekkel a valóságban is szembenézhetsz a félelmeid kiváltójával – és annak legyőzésével. Ez a tudat pedig önbizalmat ad.

A relaxáció segít:

  • megismerni és elfogadni önmagad
  • megtalálnod a belső egyensúlyt és harmóniát
  • a megrázó érzelmeket, a gyötrő gondolatokat, a kétségeket, gyorsabban kezelni.
  • elfogadni a tényt, hogy Te vagy a felelős mindazért, ami Veled történik. Vállald a felelősséget – és élj azzal a szabadsággal, hogy tudod ha Te hoztad létre – akkor Te is leszel az, aki meg fogja ezt oldani. 
  • jónak lenni önmagadhoz
  • tisztán látni, és megoldásokat találni
  • a hit szemével látni a bekövetkező pozitív változást az életedben
  • szeretni önmagad

Neked milyen az önbecsülésed? Az önértékelésed? Az önbizalmad? Növeld Te is relaxációs technikák rendszeres gyakorlásával!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .