A szégyen és a bűntudat elengedése meditációval

Akár szégyen, akár  bűntudat, de mindkettő gyötrő, nyugtalanító, fájdalmas érzelem  – ennek ellenére mégsem ugyanazt jelentik. Miként tudod megkülönböztetni őket egymástól? Egyszerűen: a szégyen az énedre vonatkozik, a bűntudat a cselekedeteidre.

A szégyen és a bűntudat elengedése meditációval

A szégyen

A szégyen másodlagos öntudati érzelem, ami mindig az énedre vonatkozik. Akkor merül fel, ha a viselkedésed nem felel meg az önmagadról kialakított ideális képnek – azaz, hogy milyen szeretnél lenni. Ilyen esetekben tehetetlennek, jelentéktelennek, félénknek és zavarodottnak fogod érezni magad, azaz szégyenkezel magad miatt. 

A szégyen bonyolult érzelem, mert több összetevőből áll: az alacsony

önbecsülés érzéséből, a kisebbrendűségi érzésből, a lekicsinylésből, a megalázásból, a szégyenkezésből, és a stigmatizációból, ami nagyon intenzíven jelentkezve akár a cselekvőképességedet is hátrányosan befolyásolhatja. Ha szégyenkezel, akkor úgy érzed, hogy nem olyan vagy, amilyen szeretnél lenni – elfogadhatatlannak tartod magadat -a legszívesebben elbújnál előle, letagadnád, vagy láthatatlanná válnál.Természetesen ez kivitelezhetetlen…

A bűntudat

A bűntudat a viselkedésedre, a cselekedeteidre vonatkozik, annak negativ értékelésével jön létre (megsértettél valakit, megszegted az ígéreted, elfelejtetted)- és jóvátételi cselekvésre ösztönöz. A bűntudat még hasznos is lehet, mert ráébreszt arra, hogy okkal, vagy ok nélkül, de ártottál másoknak.

Hogyan segíthet a meditáció a szégyen és a bűntudat legyőzésében?

  • A meditáció megtanít az “itt és most”-ban élni. 

Miért fontos ez? Azért, mert a szégyen hajlamosít arra, hogy a múlt történésein rágódj, vagy a jövő miatt szorongj. Amikor meditálsz, akkor nincs alkalmad ezeken gondolkodni – a jelenben tartja a figyelmedet, tompítva ezzel a szégyenérzeted intenzitását.

  • A meditáció segít szembenézni a valósággal

Nem fogsz továbbra is menekülni, és rejtőzködni, hanem képes leszel szembenézni a hiányosságaiddal, és megfogalmazni mindazt, ami bánt.

  • A meditáció segít önmagad megismerésében

A szégyen mindig csak azokat a gondolatokat hozza fel benned, amelyek a rossz tulajdonságaidra utalnak. A meditáció segíteni fog ezeknek a gondolatoknak a lecsendesítésében – és abban, hogy megismerd a valódi énedet. A rendszeres meditáció lelassít, és ebben a belső csendben végre meghallod a belső hangodat – közelebb kerülhetsz a valós céljaidhoz.

  • A meditáció ráébreszt, hogy a hibáid ellenére is értékes és szerethető vagy

Senki sem tökéletes, és nem is lesz az soha. A meditációval képes leszel az érzelmi fejlődésre – elfogadóvá válsz önmagaddal és másokkal szemben is.

  • A meditáció a jóga részeként az ahimsza (nem ártás) elvét követve megakadályozza, hogy bűntudatot kelljen érezned

Ha nem ártasz másoknak, akkor nem is fogsz bűntudatot érezni

  • A meditációval tudatosan tudsz harcolni a negatív gondolatok ellen

A meditáció  tudatos erőfeszítést követel – hiszen az elmédet nyugodttá és csendessé kell tenni – nincs időd és alkalmad arra hogy a zavaró negativ  gondolatokkal foglalkozz, illetve ha megjelennek is képessé tesz arra, hogy pozitívvá formáld őket.

  • A meditáció fejleszti az önfegyelmet

A meditáció során koncentrálnod kell -ami megtanít kordában tartani az érzelmeidet, az indulataidat, a gondolataidat.Nem fogod túlreagálni a konfliktushelyzeteket – hanem higgadtan és átgondoltan törekedsz majd azok megoldásukra – így nem fogsz olyan könnyen megbántani másokat sem.

  • A meditáció segít a változtatásban

Tudomásul kell venned, hogy 100 %-os biztonság a külvilágban nem létezik, ahogy biztos emberi kapcsolódási pontok sem. Ezért NEKED  kell megtalálnod a belső énedet – azt az állandóságot önmagadban, ami biztonságot ad, és megvéd a megaláztatásoktól, és a szégyenérzettől.

  • A meditáció  fejleszti az önismeretedet, önbecsülésédet, önbizalmadat

 A segítségével olyan új szemléletre tehetsz szert, amely képessé tesz a saját gondolataid és életfolyamataid befolyásolására.

Akár szégyent érzel, akár   bűntudatot, mindkettő gyötrő, nyugtalanító, fájdalmas érzelem amelyekkel nem kell folyamatosan együtt élned, hanem tenned kell ellenük.Meditálj Te is rendszeresen a cél elérése érdekében.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)