Belső hang- 15 tanács hogyan uralkodj a belső kritikus hangodon

“Már megint hibáztam! Alkalmatlan vagyok erre is, nincs hozzá tehetségem! Mi a gond Velem? Meg sem érdemlem a sikert!” – ismerős mondatok? A benned lévő belső hang újra és újra üzen Neked hol fennhangon, hol visszafogottan – meghatározva a gondolataidat, cselekedeteidet, – végsősoron az egész életedet. Félelmetes megélni, hogy mennyire negatívan tudsz  állni saját magadhoz.

De ki is az a belső kritikus?

Belső kritikusod  lehet pozitív vagy negatív, utasító vagy motiváló, erőt adó vagy megbénító. A belső kritikus a személyiségednek egy olyan része, amely leegyszerűsítő, ismétlődő megjegyzéseket tesz a szerinte nem kívánatos viselkedésedre, tulajdonságaira: ítélkező, rideg, negatív hangvétellel ostorozva  elveszi a bátorságodat, a kezdeményező képességet, hátráltat mindenben. Már ha hagyod, hogy így legyen…

Önbizalom, és önértékelés – gyermekkori gyökerei

Az, hogy miként értékeled önmagad, mennyi önbizalmad van nagymértékben függ azoktól a külső ingerektől, élményektől amelyeket gyermekkorodban átéltél. Ugyanígy nagy hatást gyakoroltak rád a szüleid, testvéreid, gondozóid is. A korai szocializáció során megélt kritikák, a kortársaid negatív visszajelzései hosszú időre visszavethetik az önmagadba vetett hitet. Megfigyelték, hogy akikben kíméletlen  a “belső kritikus hang”,  azok olyan környezetben nevelkedtek, ahol direkt, vagy indirekt módon a negatív tulajdonságaikat, énképüket erősítették. 

Ha Te is közéjük tartozol, akkor van egy jó hírem! Szerencsére meg tudsz tanulni együtt élni ezzel a belső kritikus hanggal – s  meg tudod akadályozni, hogy uralkodjon rajtad! 

15 tanács hogyan uralkodj a belső kritikus hangodon

A túl erős önkritika gúzsba köt, elbizonytalanít a munkában és a magánéletben egyaránt. Mivel a saját belső kritikusod  TE magad vagy, így Te teheted a legtöbbet azért, hogy megszelídítve a szövetségeseddé tedd. 

Hogyan? 

Fogadd meg a tanácsokat:

  1. Nézz szembe vele, és derítsd ki honnan származik a hang – a szüleidtől, a tanáraidtól? Vagy a forrás nehezen meghatározható? Lehet, hogy soha nem is hallottál negativ kritikát tőlük, csak annyira meg akartál felelni az elvárásaiknak, hogy a jelenlétükben kevésnek érezted magad. 
  2. Barátkozz össze a belső kritikusoddal – tudatos hozzáállással és önismereti tanulással ez a visszatartó erőt ösztönző energiává változtathatod
  3. Különítsd el a jelenedet a múltadtól! A belső kritika nagyon sokszor a múlt kudarcaiból táplálkozik és vetít előre rossz gondolatokat.
  4. A gondolataid nem tények, sokszor csak feltételezések, ne higgy el mindent magadnak, kérdőjelezd meg, vajon tényleg úgy van-e, ahogy gondolod?
  5. Ne bántalmazd saját magad – ne gondolj vagy mondj magadról olyasmit, amit mástól sértésként fogadnál. Akkor Te miért mondasz ilyeneket saját magadnak? Miért bánsz ilyen durván saját magaddal?
  6. Fogadd el önmagad – légy önmagaddal szemben is empatikus, toleráns, és türelmes.
  7. Változtass az önmagaddal kapcsolatos gondolkodásmódodon – képes vagy bármire, csak hinned kell magadban.
  8. Nem kell  tökéletesnek lenned – senki sem az. Igen benned is él  az az elvárás, hogy az életed tökéletes legyen, hogy folyton  bizonyíts magadnak és a neked fontos embereknek. De mit jelent tökéletesnek lenni? Ki dönti el, hogy ki és mi a tökéletes? Az irreális elvárásaid vannak elégedetlen, csalódott és  boldogtalan leszel egész életedben
  9. Kerüld azokat az embereket, akik rosszul bánnak veled 
  10. Gondolkozz pozitívan – a kritikus gondolatokat fokozatosan cseréld le reális pozitivitással rendelkező gondolatokra
  11. Soha ne a gyengeségeidre koncentrálj – sokkal inkább az erősségeidre fókuszálj!Ha mindig a kudarcaidat, és a hibáidat listázod –  mindössze annyit érsz el vele, hogy a kritikus hangot erősíted magadban.
  12. Némi egészséges önkritikára szükséged van Neked is, de ha folyamatosan magadat hibáztatod mindenért azzal egyrészt nem lesz megoldva a probléma, másrészt nyugtalanságot, feszültséget, és gyengülő önértékelést, csökkenő önbizalmat teremtesz magadnak.
  13. Ne aggodalmaskodj, és ne gondolj túl semmit. Kezeld tényként a Veled történő eseményeket – és ne engedd, hogy az ezzel kapcsolatos rossz gondolataid ismétlődjenek. 
  14. Ha nagyon felerősödik a negatív belső hangod, akkor próbáld elterelni a figyelmedet valamilyen aktív tevékenységgel, amíg le nem csillapodnak negatív érzelmeid. 
  15. Jógázz, meditálj rendszeresen – hiszen ezzel meg tudod teremteni azt a belső békét, amely megakadályozza hogy a kritikus hang ártson Neked.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)