Hogyan győzd le a negatív gondolatokat a meditáció segítségével

Te mennyi időt töltesz azzal, hogy a múlt eseményein rágódsz, és sorra veszed a kudarcaidat, a nehézségeidet, az élet veled szembeni igazságtalanságait? Na és mennyi időd telik el azzal, hogy a jövő miatt aggódsz? Ha sok, akkor ez a negatív gondolkodási mintázat bizony rányomja bélyegét a mindennapjaidra, a jelenedre – eltereli a figyelmedet a lényeges dolgokról, szétaprózza az energiádat, nagymértékben gátol abban hogy élvezd az életet – szorongóvá, és lehangolttá tesz, ami senkinek sem jó.

Miért veszélyes a negatív gondolkodás?

A negatív gondolkodás az életed szinte minden területére negativ hatást gyakorol, megbetegítheti a testedet és a lelkedet egyaránt:

  • rossz lesz tőle a kedved, és a közérzeted, 
  • hosszabb távon megöli benned a hitet, a reményt, a derűt 
  • dekoncentrálttá téve akadályoz a mindennapos feladatok elvégzésében
  • megöli a konstruktív- előrevivő elképzeléseidet
  • szétzúzza az emberi kapcsolataidat, 
  • hajlamossá válsz a depresszió kialakulására

Hogyan győzd le a negatív gondolatokat?

Szerencsére kellő odafigyeléssel és gyakorlással úrrá lehetsz ezen a negativizmuson:

  • Ismerd fel időben a hibás gondolatokat!

Az elméd nagyon leleményesen képes meggyőzni olyasmiről, ami valójában nem is igaz: hajlamossá tesz arra, hogy a dolgokat fekete-fehérben lásd, vagy csak a helyzet negatív oldaláról végy tudomást, a szituáció katasztrofizálásáról ( hogy feltehetőleg a lehető legrosszabb dolog fog megtörténni) nem is beszélve. Ilyenkor állj meg egy pillanatra, és értékeld a gondolataid

hitelességét: valóban ilyen szörnyű lenne a helyzet? Ne engedd, hogy az elméd torzitásai eluralkodjanak rajtad!

  • Távolodj el a negatív gondolatoktól!

Állítsd meg a negatív gondolataidat!Ne hagyd, hogy reggeltől-estig csak ezek foglalkoztassanak. Ennek legegyszerűbb módja az, hogy csak bizonyos időt szánsz a borúlátó gondolatokra – majd tovább lépsz. Győzd meg magad arról, hogy csak a kishitűség, a félelmeid beszélnek belőled és egyáltalán nincs alapja a negatív gondolataidnak.

  • Tereld el a figyelmedet a negatív gondolatokról!

Olvass, nézz filmet, beszélgess, jógázz, meditálj – csinálj bármit, ami jókedvre derít, ami örömet okoz.

  • Ne ítélkezz se önmagad, se mások felett!

Az ítélkezés általában már önmaga is negatív csengésű tevékenység – ezért, ha nem akarod folyamatosan még ezzel is rontani a kedved –  tanuld meg pozitiv értelemben használni. 

  • Vezess hálanaplót!

Bármilyen nehéznek is érzed az életed – mindig van olyan dolog, amiért hálás lehetsz. Vezess ezekről a dolgokról naponta hálanaplót – írd le mi minden alakult jól, mi az, ami örömet okozott. Így végre nem arra koncentrálsz, ami rossz, hanem arra, ami jó.

  • Tudatosítsd a félelmeidet!

Írd le mi az amitől félsz – már ez is segíthet abban, hogy felmérd – valóban van e valós okod erre a félelemre, és ha igen – miként tehetsz ellene?

  • Fókuszálj az erősségeidre!

Ne rágódj a hibáidon, ne időzz sokat a gyengeségeiden való elmélkedéssel – sokkal inkább koncentrálj az erősségeidre, azokra a dolgokra, amiket szeretsz önmagadban.

  • Gyakorold a pozitív gondolkodást!

Napjainkban számos kutatás igazolja a pozitív gondolatok, és a pozitív gondolkodás egészségre gyakorolt jótékony hatását. A pozitív gondolkodás felé vezető úton az első lépés, hogy megtanuld tudatosan érzékelni és kiértékelni saját gondolataidat. Vedd magad körbe motivációs idézetekkel – légy önmagad motivációs trénere! Pozitív megerősítésekkel győzd meg magad, hogy képes vagy bármire, ha kellőképpen akarod!

  • Keresd a rosszban is a jót!

Nem a legkönnyebb feladat – de annál hatásosabb. Valaminek a vége – egyben egy újnak is lehet a kezdete, ahogy vannak helyzetek amelyek végződhettek volna rosszabbul is. Ezzel a hozzáállással könnyebb lesz megbirkóznod bármivel.  

  • MEDITÁLJ!MEDITÁLJ!MEDITÁLJ!

Miért? Mert a meditáció alatt épp az lesz a feladatod, hogy ha elkalandozik a figyelmed, akkor ezt észrevedd és visszahozd. A légzést  kezdő meditálóként meglehetősen unalmas lesz figyelned,  tehát garantáltan el fogsz kalandozni – ez máris remek lehetőség arra, hogy ezt észrevedd. Ez a típusú metakogníció (észreveszem, merre járnak a gondolataim) egyre javul, erősödik és nem csak a meditációban: a hétköznapi életedben is. Ezáltal hamarabb észre fogod venni, ha stresszt okozó, aggodalmaskodó vagy negatív gondolataid vannak – igy időben tudsz másképpen reagálni rájuk. 

Ne ragadj bele a negatív gondolkodás örvényébe – győzd le a negatív gondolatokat, hogy kiegyensúlyozottabb, és elégedettebb lehess!

 

 

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .