Hogyan küzdj a szorongás ellen a meditáció segítségével

Félelem és szorongás nélkül nincs élet – hisz amellett hogy mindkettő felkészít a veszélyhelyzetekre, egyfajta hajtóerőt is képvisel, éberré tesz az akadályokkal szemben, és tetteket eredményez. Persze csak akkor, ha megmaradnak a normális- elfogadható szinten. A félelemnek mindig egy jól meghatározott tudatosult tárgya van – azaz pontosan tudod mitől félsz, mi jelent veszélyt- míg szorongás a veszély behatárolhatatlanságától, a kimenetel irányíthatatlanságából fakadó érzés. Ha a sokasodó váratlan – kiszámíthatatlan helyzetek megterhelőekké válnak a számodra – szorongást válthatnak ki, ami akár a pánikrohamig is fokozódhat.

Szorongás – korunk láthatatlan járványa

A szorongás kontrollvesztéssel és a tehetetlenség átélésével jár – hiszen úgy érzed, hogy nem rendelkezel elegendő információval a helyzet megoldásához. Kóróssá akkor válik, ha bizonyos helyzetek irreálisan váltanak ki vészreakciót benned, és  a  helyzetedet megoldhatatlannak, minősíted olyankor is, amikor az valójában megoldható lenne.A  szorongás egy vészjelzés, melynek létrejöttében a  belső értékelő folyamataid zavara áll. 

Miért alakulhat ki benned a szorongás?

Többféle magyarázat létezik:

  • az elfojtás hozza létre
  • külső ráhatások-  események miatt
  • túlzott elvárások amelyeknek nem tudsz megfelelni
  • személyesen átélt szorongások más esetekre való kiterjesztése miatt
  • helytelen gondolkodásmód, vagy  irreális helyzetfelmérés miatt
  • örökletes tényezők miatt
  • nevelési hibák – a gyermekkor kezeletlen szorongásai torzulást okoznak a személyiségben
  • anyagok hatására (koffein, nátrium-laktát)
  •  veszteségek az életedben: társ, munka, anyagi
  • nehéz anyagi körülmények.
  • tartós stressz
  • társ, intimitás hiánya
  • alacsony önértékelés
  • életkori válságok változókor, felnőtté válás, öregedés.
  • vagy több tényező együttes hatása miatt

Hogyan segít a meditáció és a jóga a szorongásos zavarok főbb típusai esetén?

  • Generalizált szorongás

Tartós és koncentrált szorongás, melyben több tünet jelenik meg egyszerre, és nem fókuszálódik egy tárgyra vagy helyzetre. Szinte mindenre szorongással reagálsz: nyugtalanság, fáradékonyság, koncentrálási zavarok, ingerlékenység, alvászavar, izomfeszültség jellemez – rettegsz a jövőtől, szerelmi és baráti kapcsolatoktól. Folyamatosan aggódsz a teljesítményed, az egzisztenciád, a magánéleted  miatt – ami tovább ront a teljesítményeden – mintegy egy ördögi körbe rántva ezzel. Az irracionális félelmek teljesen átvehetik az életed fölött az uralmat. 

  • Pánikbetegség

A szorongásos reakciók rohamszerű összetorlódása változatos tüneteket okozhat:  szédülés, nehézlégzés, émelygés, heves szívdobogás, izzadás. A rohamok látszólag ok nélkül jelennek meg – 10 perc alatt tetőznek. Gyakran kíséri agorafóbia (nagy terektől való félelem) valamint a  megőrüléstől és az önkontroll elvesztésétől való félelem.

  • Fóbiák

Itt egy külső tárgy vagy helyzet az irracionális félelem oka -a  fóbiások többsége tudja mitől fél, ezért tudatosan kerülik azokat a helyzeteket, amelyek szorongást váltanak ki bennük.

  • Kényszerbetegség

Állandó lesújtó gondolatok vagy képek betolakodása az elmédbe és kényszerek létrejötte  jellemzi.

  • Poszttraumás stressz zavar

Egy trauma átélése után jön létre: eredhet valamiféle küzdelemből; túszhelyzet, nemi erőszak, bántalmazás vagy súlyos baleset túléléséből, vagy háborús emlékek is létrehozhatják.

A szorongásos zavarok egyénre szabott kezelésekkel leküzdhetőek – a korábbi életminőséged visszaállítható, javítható. 

Ebben lehet nagy segítségedre  a meditáció, mert:

  • az elméd lecsendesedik, csak az itt és most létezik
  • képes vagy figyelmen kívül hagyni a stressz és a szorongás okozta negatív hatásokat,  úgy  hogy azokat felismerve tudatosítod magadban hogy ezekre nem kell reagálnod
  • meditálás közben a mentális aktivitásod lecsökken, anélkül, hogy a tudatosságod  gyengülne. Ekkor a figyelmed középpontjába a jelen pillanat kerül, eltávolítva a figyelmedet a megváltoztathatatlan múlttól és a meghatározhatatlan jövőtől.
  • türelemre tanít, azaz segít megérteni a jelen állapotot (pl. egy betegséget), mielőtt annak megoldásán kezdenéd el törni a fejedet
  • megtanít  ítélkezéstől mentesen gondolkodni, tehát képes leszel be- és elfogadni azt, ami ’van’, ahelyett, hogy csak azzal törődnél aminek ’lennie kéne’
  • segít megküzdeni a bizonytalansággal, és elfogadni azt
  • fejleszti az önmagad iránti bizalmat, 
  • fejleszti a személyes felelősségvállalás képességét
  •  fokozza az idegrendszered  paraszimpatikus aktivitását, amelynek hatására a szervezeted megnyugszik
  • segít megtalálni a belső egyensúlyodat, szabályozni az érzelmeidet, és elérni a fizikai és lelki jólét állapotát

Félelem és szorongás nélkül nincs élet – de ezek mértéke ha eltér a normálistól nagyon sok problémát okozhat. A szorongás leküzdéséhez alkalmazd  Te is a meditáció pozitív hatásait.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)