Hogyan küzdj a szorongás ellen a meditáció segítségével

Félelem és szorongás nélkül nincs élet – hisz amellett hogy mindkettő felkészít a veszélyhelyzetekre, egyfajta hajtóerőt is képvisel, éberré tesz az akadályokkal szemben, és tetteket eredményez. Persze csak akkor, ha megmaradnak a normális- elfogadható szinten. A félelemnek mindig egy jól meghatározott tudatosult tárgya van – azaz pontosan tudod mitől félsz, mi jelent veszélyt- míg szorongás a veszély behatárolhatatlanságától, a kimenetel irányíthatatlanságából fakadó érzés. Ha a sokasodó váratlan – kiszámíthatatlan helyzetek megterhelőekké válnak a számodra – szorongást válthatnak ki, ami akár a pánikrohamig is fokozódhat.

Szorongás – korunk láthatatlan járványa

A szorongás kontrollvesztéssel és a tehetetlenség átélésével jár – hiszen úgy érzed, hogy nem rendelkezel elegendő információval a helyzet megoldásához. Kóróssá akkor válik, ha bizonyos helyzetek irreálisan váltanak ki vészreakciót benned, és  a  helyzetedet megoldhatatlannak, minősíted olyankor is, amikor az valójában megoldható lenne.A  szorongás egy vészjelzés, melynek létrejöttében a  belső értékelő folyamataid zavara áll. 

Miért alakulhat ki benned a szorongás?

Többféle magyarázat létezik:

  • az elfojtás hozza létre
  • külső ráhatások-  események miatt
  • túlzott elvárások amelyeknek nem tudsz megfelelni
  • személyesen átélt szorongások más esetekre való kiterjesztése miatt
  • helytelen gondolkodásmód, vagy  irreális helyzetfelmérés miatt
  • örökletes tényezők miatt
  • nevelési hibák – a gyermekkor kezeletlen szorongásai torzulást okoznak a személyiségben
  • anyagok hatására (koffein, nátrium-laktát)
  •  veszteségek az életedben: társ, munka, anyagi
  • nehéz anyagi körülmények.
  • tartós stressz
  • társ, intimitás hiánya
  • alacsony önértékelés
  • életkori válságok változókor, felnőtté válás, öregedés.
  • vagy több tényező együttes hatása miatt

Hogyan segít a meditáció és a jóga a szorongásos zavarok főbb típusai esetén?

  • Generalizált szorongás

Tartós és koncentrált szorongás, melyben több tünet jelenik meg egyszerre, és nem fókuszálódik egy tárgyra vagy helyzetre. Szinte mindenre szorongással reagálsz: nyugtalanság, fáradékonyság, koncentrálási zavarok, ingerlékenység, alvászavar, izomfeszültség jellemez – rettegsz a jövőtől, szerelmi és baráti kapcsolatoktól. Folyamatosan aggódsz a teljesítményed, az egzisztenciád, a magánéleted  miatt – ami tovább ront a teljesítményeden – mintegy egy ördögi körbe rántva ezzel. Az irracionális félelmek teljesen átvehetik az életed fölött az uralmat. 

  • Pánikbetegség

A szorongásos reakciók rohamszerű összetorlódása változatos tüneteket okozhat:  szédülés, nehézlégzés, émelygés, heves szívdobogás, izzadás. A rohamok látszólag ok nélkül jelennek meg – 10 perc alatt tetőznek. Gyakran kíséri agorafóbia (nagy terektől való félelem) valamint a  megőrüléstől és az önkontroll elvesztésétől való félelem.

  • Fóbiák

Itt egy külső tárgy vagy helyzet az irracionális félelem oka -a  fóbiások többsége tudja mitől fél, ezért tudatosan kerülik azokat a helyzeteket, amelyek szorongást váltanak ki bennük.

  • Kényszerbetegség

Állandó lesújtó gondolatok vagy képek betolakodása az elmédbe és kényszerek létrejötte  jellemzi.

  • Poszttraumás stressz zavar

Egy trauma átélése után jön létre: eredhet valamiféle küzdelemből; túszhelyzet, nemi erőszak, bántalmazás vagy súlyos baleset túléléséből, vagy háborús emlékek is létrehozhatják.

A szorongásos zavarok egyénre szabott kezelésekkel leküzdhetőek – a korábbi életminőséged visszaállítható, javítható. 

Ebben lehet nagy segítségedre  a meditáció, mert:

  • az elméd lecsendesedik, csak az itt és most létezik
  • képes vagy figyelmen kívül hagyni a stressz és a szorongás okozta negatív hatásokat,  úgy  hogy azokat felismerve tudatosítod magadban hogy ezekre nem kell reagálnod
  • meditálás közben a mentális aktivitásod lecsökken, anélkül, hogy a tudatosságod  gyengülne. Ekkor a figyelmed középpontjába a jelen pillanat kerül, eltávolítva a figyelmedet a megváltoztathatatlan múlttól és a meghatározhatatlan jövőtől.
  • türelemre tanít, azaz segít megérteni a jelen állapotot (pl. egy betegséget), mielőtt annak megoldásán kezdenéd el törni a fejedet
  • megtanít  ítélkezéstől mentesen gondolkodni, tehát képes leszel be- és elfogadni azt, ami ’van’, ahelyett, hogy csak azzal törődnél aminek ’lennie kéne’
  • segít megküzdeni a bizonytalansággal, és elfogadni azt
  • fejleszti az önmagad iránti bizalmat, 
  • fejleszti a személyes felelősségvállalás képességét
  •  fokozza az idegrendszered  paraszimpatikus aktivitását, amelynek hatására a szervezeted megnyugszik
  • segít megtalálni a belső egyensúlyodat, szabályozni az érzelmeidet, és elérni a fizikai és lelki jólét állapotát

Félelem és szorongás nélkül nincs élet – de ezek mértéke ha eltér a normálistól nagyon sok problémát okozhat. A szorongás leküzdéséhez alkalmazd  Te is a meditáció pozitív hatásait.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .