Hogyan szokj le a dohányzásról a meditáció segítségével

Dohányzol? Miért? Biztosan Neked is van egy történeted arról miként szoktál rá erre az igencsak káros függőségre… Fogadásból? Felnőttnek akartál látszani? Szerelmi csalódás ért? A feszültségoldó hatása miatt?

Miközben sorra gyújtod a “koporsószögeidet” lehet, hogy nem is tudod mennyi káros tényezőnek,  negatív hatásnak, betegségnek vagy kitéve miatta. De az is lehet, hogy tudod… Csak nem törődsz olyasmivel, ami évtizedek alatt alakul ki.

A nikotin hatása

A cigaretta elszívása során a belélegzett füst 90%-a a tüdődbe jut, innen a vérbe kerül és 8 másodperc múlva a nikotin eléri az agyadat; amely az acetilkolin nevű anyaghoz hasonló tulajdonságokkal bír. Serkentő hatású ,fokozza a dopamin elválasztást, mely örömérzést, jó hangulatot okoz. A nikotin adrenalint is felszabadít,csökkenti a szorongást és  az éhségérzetet. Gyorsan lebomlik és kiürül, a nikotin-érzékelő receptorok szabaddá válása hiányérzetet és nyugtalanságot kelt, ami miatt újra és újra rá gyújtasz majd. Idővel a szervezeted alkalmazkodik a nikotin-terheléshez, és egyre több és több cigarettázás kell ahhoz, hogy ezt a hatást elérd. Kialakul a nikotin-függőség – ha  nem gyújtasz rá – kellemetlen  – fizikai és pszichikai-  elvonási tünetek miatt szenvedsz.

A dohányzás káros hatásai

A dohány méreg – a tüdőd, a szíved, a fogaid és az egész szervezeted számára is. A dohányfüst  egészségre káros anyagokat tartalmaz: kátrány, szénmonoxid, nikotin, policiklikus szénhidrogének,  benzol, ammónia, hidrogén-cianid, aceton, bután, DDT, formaldehid, nitrózaminok, radioaktív polónium, arzén – csak néhány a sok közül.

Ezek hatására:

  • nő a koszorúér betegségek – és az infarktus rizikója
  • nő az agyi ereket érintő stroke kockázata az érszűkület miatt
  •  azoknál nőknél akik a várandósságuk alatt sem mondanak le a dohányzásról nagyobb valószínűséggel jelenik meg méhen kívüli terhesség, vetélés, kis súlyú és koraszülött csecsemő születése, a babánál pedig csökkent intellektuális képességek, légzési problémák, illetve hirtelen bölcsőhalál, pajzsmirigy problémák
  •  szájüregi és tüdőrák alakulhat ki
  • megnő a gyomor-, és  nyombélfekély valamint a gyomor gyulladásos megbetegedéseinek esélye
  • köztudottan összefüggésbe hozható a dohányzással az olyan rosszindulatú daganatok, mint a húgyhólyag, vese, gége, nyelőcső, gyomor -és hasnyálmirigy daganatok kialakulása is 
  • kátrány mint égési melléktermék lerakódik a tüdődben, így minden egyes szál elszívásával csökken annak légzési felülete

Miért érdemes leszokni a dohányzásról?

Egyrészt a fentebb felsorolt megbetegedések elkerülése miatt: a leszokás után ugyanis egyénenként változó mértékben és idő elteltével, de kimutathatóan csökken az egészségkárosodás kockázata: 

  • már a  dohányzás abbahagyását követően 24 órával megkezdődik a hörgők regenerációja, 
  • 72 óra múlva érezhetően könnyebbé válik a légzés, 
  • félév elteltével mérséklődik a köhögés és a nehézlégzés. 
  • a szívinfarktus kockázata már egy év elteltével felére csökken, 
  • és a  tüdőrák kialakulása is mérséklődik

Le szeretnél róla szokni? Segithet a meditáció!

Tisztában vagy a dohányzás  következményeivel – újra meg újra el is határozod magad, de a próbálkozásaid sorra kudarcba fulladnak. Ne ess kétségbe – nem vagy egyedül ezzel a problémával. A dohányzás tanult viselkedés, ezért ha rászánod magad a leszokásra, meg kell tanulnod újra nem dohányzóként élni. A dohányzásról való leszokás embert próbáló – időigényes, több lépésből álló feladat. A leszokás során testi és lelki elvonási tünetek sokaságát kell megélned, amelyekre nem árt előzetesen felkészülnöd. 

  1. Keress egy alkalmas időpontot a kezdéshez!
    Ha most éppen veszteség ért, vagy komoly családi-, munkahelyi problémáid vannak nem biztos, hogy ez a legalkalmasabb pillanat.
    Várd meg, amíg a feszültséggel teli időszak elmúlik, és vágj bele.
  2. Gondold végig a céljaidat!
    Miért akarsz leszokni a dohányzásról? A családod miatt? Egészségesebb szeretnél lenni? Írd le a céljaidat – és ha később elgyengülnél vedd elő a listát – motiválni fog.
  3. Figyeld meg mikor és miért gyújtasz most rá?
    Milyen érzések- gondolatok kavarognak benned? Mennyire vagy feszült? Mi késztet rá? Mit fogsz majd csinálni a rágyújtás helyett?
  4. Tüntess el a környezetedből mindent ami a dohányzásra emlékeztet: hamutartó, öngyújtó, cigaretta –  mosd ki a füst illatú ruháidat.

  5. Tereld el a figyelmedet a cigaretta utáni sóvárgásról!
    Találj valamit, ami lefoglal:  kerékpározz, túrázz, sportolj – bármilyen szabadtéri és beltéri aktivitás sikerre vezethet. A lényeg, hogy mentálisan és fizikailag egyaránt kössön le a tevékenység.
  6. Avass be másokat is a terveidbe – támogatásuk sokat jelenthet egy-egy gyengébb pillanatodban.
  7. Meditálj!
    A legjobb megoldás az irányított- vezetett meditáció, amelynek  során mélyen ellazult állapotba kerülsz, miközben a tudatod éber marad.Mivel ilyenkor a tested mélyen ellazult állapotban van, és az elméd is pihen, az ilyenkor hozott elhatározásaid mélyre mennek, és felülírhatják a régi rossz berögződéseidet. Ez egyfajta  pozitív önprogramozás – egy belső elhatározás, ami a saját fejlődésedre vonatkozik.  A meditáció segít az akaratod megerősítésében-  kiegyensúlyozottabbá és tudatosabbá tesz, alternatívát kínál számodra a cigaretta stresszoldó, ám káros hatásával szemben.

Dohányzol? Ne tedd! Élj egészségesebb életet!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)