20 tipp hogyan uralkodj a félelmeiden a meditáció segítségével

Alig kapsz levegőt, a szíved a torkodban zakatol, olyan vagy mint egy megfeszített húr, kövér izzadságcseppek gördülnek le a homlokodon.  Félsz. Kérdés, hogy okkal vagy ok nélkül tartod stresszben magad…

Mindenki fél az ismeretlentől

A félelem olyan alapérzelem, amely egy vélt vagy valós, a jóllétedet fenyegető veszély alkalmával lép fel. A reális félelmeid hasznosak, mert a túlélésedet szolgálják:   a jelenben egy valóban veszélyeztető tényezőtől való félelmet jelentenek, és segítenek eldönteni, hogy egy adott helyzet biztonságos e a számodra vagy sem. Aktivizál, energizál, motivál abban, hogy elkerüld a veszélyes helyzeteket, fenntartja az éberségedet, javítja a teljesítményedet.  Viszont az irreális félelmek –   amelyek általában a jövőre vonatkoznak, és sok esetben a képzeleted szüleményei – megkeseríthetik a mindennapjaidat.   Ha nem tudod a félelmeidet megfelelően kezelni, elhatalmasodhat rajtad. A hosszú távú, fokozódó félelem sok esetben fóbiához vagy pánik betegséghez vezethet, ami veszélyezteti az  egészségedet és társas kapcsolataidat. A túl erős félelem rontja a figyelmet és a teljesítményt is. 

Miért baj, ha folyamatosan félelemben élsz?

A  félelem és a szorongás alapvetően elkülönül egymástól. A félelemnek azonosítható tárgya van, a szorongás viszont tárgy nélküli, irracionális félelem, feszültség. Normál állapotként értékelhető abban az esetben, ha a szorongást az új helyzetek, kudarc vagy sikertelenség váltja ki. Kórossá akkor válik, ha  már nem tudod kontrollálni a szorongás intenzitását vagy tartalmát. 

A szorongás jelei

  • Érzelmekben megnyilvánuló változások:indokolatlan szomorú vagy, örömtelen, boldogtalan és szorongó. Bizalmatlanná, féltékennyé válsz, sértődékeny és haragos leszel.  Folyamatosan aggodalmaskodsz  baljóslatú előérzetek gyötörnek. 
  • Testi jelek:hideg, verítékes bőr, remegés, szapora pulzus és légzés, elpirulás, elsápadás, émelygés, hasmenés, gyakori vizelési inger, száraz száj, rövidült légvétel, gombóc a torokban, mellkasi fájdalom jelentkezhet.  
  • Viselkedéses jelek:megváltozik a magatartásod is  – fel-alá járkálsz, ujjaiddal  dobolsz, alig gesztikulálsz, arc mimikád szegényesebb, beszéded halkabb lesz.
  • Kognitív jelek:a  gondolkodásod is megváltozik a külvilágból érkező információkat „negatív szűrön” keresztül érzékeled. Jellemző még a figyelemzavar,  a beszűkült gondolkodás,a szomorú jövőkép és pesszimizmus.

20 tipp hogyan uralkodj a félelmeiden a meditáció segítségével

Az irreális  félelmeidet TE magad hozod létre – a fejedben lefuttatott gondolataiddal. Azt, hogy mitől félsz és mitől nem, nem tudod mindig  megválogatni, azonban a félelmeidről való gondolkodásodon tudsz módosítani. Határozd el magad, és tarts ki a változtatni akarás mellett.

A meditáció és a jóga biztos segítséget jelent majd ehhez. 

  1. Egyedül csak Te vagy képes létrehozni a változásokat önmagadban. Ez csak úgy lehetséges, ha tudomásul veszed, hogy 100 %-os biztonság a külvilágban nem létezik, ahogy biztos emberi kapcsolódási pontok sem. Ezért NEKED  kell megtalálni a belső énedet – azt az állandóságot önmagadban, ami biztonságot ad.  Ez belső békével és nyugalommal jár – igy bármi is történik az életedben, nem tud kizökkenteni a nyugalmadból.
  2. A meditáció segítségével hozz létre olyan lelki, pszichés edzettséget, amely belső nyugalmat biztosít a számodra.
  3. Ha egy helyzet ismeretlen, ne kezd el az ismeretlen réseket a saját irreális gondolataiddal feltöltögetni – állitsd meg a gondolatfolyamot. 
  4. Ne hátrányként, hanem útmutatóként kezeld a félelmeidet. Ha félsz valamitől- az arra utal, hogy az életed azon területén gyengébb vagy: valami hiányzik, ezért dolgoznod kell rajta.
  5. Ne menekülj a félelmeid elől – ne akarj mindenáron megszabadulni tőlük, inkább tedd őket a cinkosoddá. A meditáció tudatosságra nevel – ami támogat a félelmeid megismerésében, és az ezzel kapcsolatos érzéseid kifejezésében.
  6. Képzeld el milyen felemelő és megkönnyebbülést hozó érzés lesz, amikor sikerül úrrá lenned egy-egy ezidáig még félelmet keltő szituáción. 
  7. De akkor se keseredj el ha eleinte kudarcot vallasz – inkább tanulj belőle. Minél több félelmet, vagy szorongást okozó helyzetbe vágsz bele, annál több tapasztalatra, rutinra, és sikerélményre tehetsz szert.
  8. A meditációval valósítsd meg a  a tudatos jelenlétet: tanuld meg hogyan tudsz jelen lenni, az “itt és most” pillanatát megélni, odafigyelni, kikapcsolni, pozitívan gondolkodni, ellazulni.
  9. Ne töprengj, ne agyalj, ne rágódj, hanem csak figyelj – hiszen ez a meditáció, a gondolatok irányításának (megfigyelésének és elengedésének) az alapja. Engedd el a gondolatokat, hagyd, hogy békéssé váljon a tudatod, hogy el tudj indulni a lényed egy mélyebb szintje felé.
  10. Növeld a  döntéshozatali képességeidet, így a  veszéllyel való szembesülés sem vált ki olyan heves reakciót belőled mint korábban, kontrollálni tudod az érzelmeidet.
  11. Változtasd meg a negatív gondolkodási mintákat – a minden vagy semmi típusú gondolkodást, a dolgok felnagyitását, vagy lekicsinylését, a korai következtetéseket, önmagad hibáztatását.
  12. Fejleszd meditációval az önismeretedet, önbecsülésédet, önbizalmadat, és tégy szert egy olyan új szemléletre, amelynek segítségével képes leszel a saját gondolataid és életfolyamataid befolyásolására, jó irányba terelésére.
  13. Légy optimista – ne csak a negatívumokat vedd észre, és ne katasztrofizáld a helyzetedet. A hibás, torz gondolkodás egyre jobban szűkíti a lehetőségeidet, és növelik a félelmeidet.
  14. Ne áldozd fel a jövőbeli céljaidat azért, mert most a könnyebbnek tűnő  utat választod. Ne kerüld a lehetséges kudarcot, hanem keresd a sikert.  Nézz szembe a félelemmel, és írd át a “nem megy” mondatot a “Még nem megy, de dolgozom rajta.” kijelentéssel.
  15. A szorongásos állapot enyhítésére jógázz rendszeresen. A légzéseid és a jóga ászanák  szinkronja egy olyan mozgásformát alakít ki, ami önmagában képes csökkenteni a fizikai tüneteidet, szervezeted magas kortizol-szintjét.

Tiszteld a félelmeidet, értsd meg a működését, és derítsd ki az okait, és ne reagálj túl semmit.  A meditáció és a jóga segítségével fókuszálj az önbizalmad megerősítésére, és cselekedj a félelmeid ellenére is. 

Ha mindez nem megy egyedül, akkor NE FÉLJ segítséget kérni!

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .