Mit tehetsz az unalom ellen?

A percek csak vánszorognak – legszívesebben egészen máshol lennél, nem itt ahol nem történik semmi, ami  hatna rád.
Megöl az unalom… Halálosan unod az egészet…Teljesen leterít az egykedvűség…
Pedig most – az unatkozás perceiben – végre csak önmagad vagy – akár foglalkozhatnál is egy kicsit a saját gondolataiddal.

Az unalom : tehetetlen éberség

Az unalom nagyon kellemetlen, mert miközben éber vagy  átéled a teljes fásultság és motiválatlanság állapotát. Szeretnél ugyan valami értelmes dolgot csinálni, de belső (például a motiváció hiánya) vagy külső (végtelenül ingerszegény környezet) okok miatt ez lehetetlen. Ebben a lelkiállapotban az érdeklődésedet semmi sem képes lekötni: semmilyen cselekvés vagy történés sem képvisel értéket a számodra. Az unalom érzése  lehet pillanatnyi, ami rendszerint egy fokozott testi-lelki igénybevétel után, vagy  egy nehéz feladat teljesítését követő időszakban jelentkezik – ilyenkor a szervezeted természetes önvédelmi reflexe a pihenésre való igény.

Lehet azonban tartós is, ami viszont  egyértelműen káros:
  • fásultságot, és  frusztrációt okoz
  • rohamosan csökkenti az életkedvedet 
  • betegségeket okozhat (szív-, és érrendszeri, daganatos megbetegedések, túlsúly, cukorbetegség)
  • pótszerek után nyúlsz – megnő  a szenvedélybetegségek, függőségek kialakulásának esélye (alkoholizmus, droghasználat)
  • kiégéshez vezethet
  • depressziót okoz

Mi okozhat unalmat?

Végsősoron bármi – akár olyan dolgok is, amelyekben korábban az örömödet lelted.

Hajlamosít az unalomra:
  • a monotónia – amikor hosszú időn át ugyanazt a kevés figyelmet igénylő tevékenységet kell végezned.
  • a figyelemhiány – ha nem ragadja meg a figyelmedet az adott tevékenység vagy esemény
  • a kihívás hiánya – a flow-hiánya, amikor a feladat nem jelent kihívást a számodra
  • az ingerszegény környezet – mert ha nyitott vagy az újdonságokra, és folyton az élményeket keresed, akkor az ingerszegény környezetet azonnal unalmasnak találod 
  • az önszórakoztató képesség hiánya – amikor képtelen vagy számodra értelmes elfoglaltságot találni ahhoz, hogy elűzd az unalmat
  • a kontroll hiánya – amikor nincs semmilyen befolyásod a történésekre (pl: járványhelyzet) úgy érzed nincs motivációd sem – ez pedig unalmat generálhat
  • a szociális izoláció – a bezártság, a magány unalmat szül
13  tipp mit tehetsz, ha rád tör az unalom

Az unalom, ha jobban belegondolsz választás kérdése: tovább akarsz unatkozni vagy tenni akarsz a demotiváltság ellen? A döntés a Tied, hogy mit választasz az unalom helyett:

  1. Próbálj ki új tevékenységeket – vágj bele olyasmibe, amiről eddig csak álmodoztál – ez több ingert jelent,  új feladatokat, és  kihívást
  2. Növeld a tudatosságod szintjét – végezd tudatossággal a nem túl izgalmas feladatokat is, és kapcsold ki a robotpilóta-üzemmódot magadban
  3. Tanulj meg jógázni, meditálni – jót tesz a testednek, lelkednek egyaránt, és rendszerességet visz a mindennapjaidba
  4. Kézműveskedj- kreativkodj – nem feltétlenül kell valami bonyolult dologra gondolnod: rajzolj valamit, készíts mozaikot, vagy gyöngy ékszereket .
  5. Főzz! – a főzés nagyon kreatív és örömteli tevékenység, ráadásul így egészségesebben is találkozhatsz. Próbálj ki új izeket, recepteket, eljárásokat!
  6. Tanulj! – mindegy, hogy milyen irányban, csak indulj el az új ismeretek szerzésének útján. 
  7. Sportolj! – nem csak otthon tudsz tornázni, elmehetsz futni, biciklizni, úszni, vagy kipróbálhatsz valami teljesen új mozgásformát is.
  8. Fotózz ! – napjainkban a mobiltelefonnal gyerekjáték fotókat készíteni. 
  9. Rendszerezd a fotóidat! – ami nem kell töröld ki, amit meg szeretnél tartani azt rendszerezd úgy, hogy később könnyen megtaláld.
  10. Selejtezz! – ruhákat, cipőket,könyveket, tárgyakat – alapszabály: amit az utóbbi 2 évben nem használtál – azok csak felesleges porfogók, hiszen ezután sem fogod elővenni őket.
  11. Nézelődj! – menj ki a közeli parkba, vagy sétálj az utcán, és éld meg a jelen pillanatait! 
  12. Tarts háziállatot! – a vele való törődés is jó alkalmat teremt az unalom elűzésére.
  13. Tölts minél több időt a szeretteiddel! – legyen az egy kiadós beszélgetés, közös játék, sportolás, főzés vagy takaritás – a közösen töltött idő garantáltan eseménydús lesz.

Gondoskodj arról, hogy a mindennapjaidban a lehető legkevesebb legyen az unalommal töltött idő.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)