Mit tehetsz az unalom ellen?

A percek csak vánszorognak – legszívesebben egészen máshol lennél, nem itt ahol nem történik semmi, ami  hatna rád.
Megöl az unalom… Halálosan unod az egészet…Teljesen leterít az egykedvűség…
Pedig most – az unatkozás perceiben – végre csak önmagad vagy – akár foglalkozhatnál is egy kicsit a saját gondolataiddal.

Az unalom : tehetetlen éberség

Az unalom nagyon kellemetlen, mert miközben éber vagy  átéled a teljes fásultság és motiválatlanság állapotát. Szeretnél ugyan valami értelmes dolgot csinálni, de belső (például a motiváció hiánya) vagy külső (végtelenül ingerszegény környezet) okok miatt ez lehetetlen. Ebben a lelkiállapotban az érdeklődésedet semmi sem képes lekötni: semmilyen cselekvés vagy történés sem képvisel értéket a számodra. Az unalom érzése  lehet pillanatnyi, ami rendszerint egy fokozott testi-lelki igénybevétel után, vagy  egy nehéz feladat teljesítését követő időszakban jelentkezik – ilyenkor a szervezeted természetes önvédelmi reflexe a pihenésre való igény.

Lehet azonban tartós is, ami viszont  egyértelműen káros:
  • fásultságot, és  frusztrációt okoz
  • rohamosan csökkenti az életkedvedet 
  • betegségeket okozhat (szív-, és érrendszeri, daganatos megbetegedések, túlsúly, cukorbetegség)
  • pótszerek után nyúlsz – megnő  a szenvedélybetegségek, függőségek kialakulásának esélye (alkoholizmus, droghasználat)
  • kiégéshez vezethet
  • depressziót okoz

Mi okozhat unalmat?

Végsősoron bármi – akár olyan dolgok is, amelyekben korábban az örömödet lelted.

Hajlamosít az unalomra:
  • a monotónia – amikor hosszú időn át ugyanazt a kevés figyelmet igénylő tevékenységet kell végezned.
  • a figyelemhiány – ha nem ragadja meg a figyelmedet az adott tevékenység vagy esemény
  • a kihívás hiánya – a flow-hiánya, amikor a feladat nem jelent kihívást a számodra
  • az ingerszegény környezet – mert ha nyitott vagy az újdonságokra, és folyton az élményeket keresed, akkor az ingerszegény környezetet azonnal unalmasnak találod 
  • az önszórakoztató képesség hiánya – amikor képtelen vagy számodra értelmes elfoglaltságot találni ahhoz, hogy elűzd az unalmat
  • a kontroll hiánya – amikor nincs semmilyen befolyásod a történésekre (pl: járványhelyzet) úgy érzed nincs motivációd sem – ez pedig unalmat generálhat
  • a szociális izoláció – a bezártság, a magány unalmat szül
13  tipp mit tehetsz, ha rád tör az unalom

Az unalom, ha jobban belegondolsz választás kérdése: tovább akarsz unatkozni vagy tenni akarsz a demotiváltság ellen? A döntés a Tied, hogy mit választasz az unalom helyett:

  1. Próbálj ki új tevékenységeket – vágj bele olyasmibe, amiről eddig csak álmodoztál – ez több ingert jelent,  új feladatokat, és  kihívást
  2. Növeld a tudatosságod szintjét – végezd tudatossággal a nem túl izgalmas feladatokat is, és kapcsold ki a robotpilóta-üzemmódot magadban
  3. Tanulj meg jógázni, meditálni – jót tesz a testednek, lelkednek egyaránt, és rendszerességet visz a mindennapjaidba
  4. Kézműveskedj- kreativkodj – nem feltétlenül kell valami bonyolult dologra gondolnod: rajzolj valamit, készíts mozaikot, vagy gyöngy ékszereket .
  5. Főzz! – a főzés nagyon kreatív és örömteli tevékenység, ráadásul így egészségesebben is találkozhatsz. Próbálj ki új izeket, recepteket, eljárásokat!
  6. Tanulj! – mindegy, hogy milyen irányban, csak indulj el az új ismeretek szerzésének útján. 
  7. Sportolj! – nem csak otthon tudsz tornázni, elmehetsz futni, biciklizni, úszni, vagy kipróbálhatsz valami teljesen új mozgásformát is.
  8. Fotózz ! – napjainkban a mobiltelefonnal gyerekjáték fotókat készíteni. 
  9. Rendszerezd a fotóidat! – ami nem kell töröld ki, amit meg szeretnél tartani azt rendszerezd úgy, hogy később könnyen megtaláld.
  10. Selejtezz! – ruhákat, cipőket,könyveket, tárgyakat – alapszabály: amit az utóbbi 2 évben nem használtál – azok csak felesleges porfogók, hiszen ezután sem fogod elővenni őket.
  11. Nézelődj! – menj ki a közeli parkba, vagy sétálj az utcán, és éld meg a jelen pillanatait! 
  12. Tarts háziállatot! – a vele való törődés is jó alkalmat teremt az unalom elűzésére.
  13. Tölts minél több időt a szeretteiddel! – legyen az egy kiadós beszélgetés, közös játék, sportolás, főzés vagy takaritás – a közösen töltött idő garantáltan eseménydús lesz.

Gondoskodj arról, hogy a mindennapjaidban a lehető legkevesebb legyen az unalommal töltött idő.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .