Őszi immunerősítés meditációs és relaxációs technikákkal

Ősz van. Az esős, borongós idő, a didergős reggelek kihívást jelentenek a Te szervezeted számára is, hiszen alkalmazkodnia kell a megváltozott körülményekhez. Ha nem szeretnél menetrendszerűen megbetegedni, és a megfázás kellemetlen tüneteivel küzdeni, akkor érdemes az immunrendszered megerősítésére törekedned, amelynek – többek között – eredményes módszere lehet a rendszeres meditáció és a relaxációs technikák tudatos alkalmazása.

Az immunrendszer a szervezeted természetes védekező képességét biztosítja az őt károsító hatásokkal (kórokozókkal vagy méreganyagokkal) szemben. Az immunrendszered állapotát nagyon sok tényező befolyásolja: a szociális körülményeid, az életmódod, a táplálkozásod – és a stressz, ami hosszabb távon fennállva krónikussá válhat, kimeríti a szervezeted erőforrásait, és megbetegít.

Stressz hatására a stresszhormonok (adrenalin, kortizol, stb.) mennyiségének növekedésével párhuzamosan  gyengül az immunrendszered működése – hajlamosabbá válsz a fertőzésekre, de legrosszabb esetben akár pajzsmirigy-, mellékvese-, emésztőrendszeri problémákat,  daganatos megbetegedéseket,  szív-, és érrendszeri katasztrófát; infarktust, agyvérzést is okozhat. 

Immunerősítés stresszcsökkentéssel

A  tudatos táplálkozás, a kellő folyadékbevitel, a pihentető alvás, a rendszeres mozgás, a káros szenvedélyek kerülése, a pozitív gondolkodás elsajátítása mellett nagy jelentősége van a   stresszkezelésnek, mert bizonyitottan szerepe van az immunrendszer hatékony működésének biztosításában.

  • A stressz csökkentése relaxációval

A relaxáció ellazulást, pihenést jelent. Gyűjtőneve azoknak a módszereknek, amelyek alkalmazásával lelki megnyugvást, kiegyensúlyozott közérzetet, az idegrendszer beszabályozását, és egészséges működését érheted el. Lényegében minden olyan tevékenység relaxáló hatású lehet, ami kiszakít a megszokott-feszített tempójú tevékenységedből.

Ez lehet séta, zenehallgatás, olvasás, masszázs, szauna, kirándulás – attól függően, hogy Te egyénileg mit tekintesz annak. Félre kell tenned a szorongást okozó, elvárásokkal teli, feszültséget gerjesztő dolgaidat – és képessé kell válnod arra, hogy fizikailag, szellemileg, és lelkileg egyaránt ellazulj. Ebben a segítségedre lehetnek olyan relaxációs technikák, mint 

  • a stresszoldó masszázs, – javítja az izmok vérkeringését, oldja a feszülő izmok görcsös állapotát
  • a hasi légzés elsajátítása, -a  mélylégzés a légzés feletti kontroll gyakorlásán keresztül vezet ellazuláshoz.
  • az autogén tréning – amely során eltávolodnak az aktuális gondolatok, feszültségek, és a zavaró külvilági ingerek -rendszeres gyakorlás után javulni fog a közérzeted, szellemileg frissnek és kipihentnek érzed magad 
  • a progresszív relaxáció – ami az izomzat feszítése majd lazítása közti különbség tudatosítására épül. Végig feszíted és lazítod a tested izomcsoportjait, míg az egész tested bevonódik az ellazításba.
  •  a Benson-féle relaxáció – amikor egy csendes, nyugodt helyen ellazulva kiválasztasz egy számodra békét kifejező szót és minden kilégzésnél ezt  ismételed – gyakorlással a relaxációs szó beindítja a relaxációs testi választ
  • a jóga gyakorlása – amellyel esélyt adhatsz magadnak, hogy a tested és a pszichéd újra megismerje a nyugalom és béke érzését.

 

  • A stressz csökkentése meditációval

A meditáció elmélkedést jelent- amelynek mintegy járulékos hatása a kívánt relaxált állapot. Míg azonban a relaxációban csak az ellazulás volt a célod, addig a  meditációban az összpontosítás is az, ami irányulhat az elme kiürítésére, de egy adott dologra is. A receptív meditációban  a teljes céltalanságra törekszel, és minden gondolatot és képet beengedsz a belső tudatodig, míg a koncentratív eljárások alkalmával egy bizonyos hangra, tárgyra vagy szóra összpontosítasz.

A meditáció bármely formáját is választod, az alapelv azonos:a figyelmedet összpontosítva kizárod az elmédből a zavaró körülményeket, csökkentve ezzel a félelmiedet, a szorongásaidat, és a stressz káros hatásait. Tudományos kutatásokkal igazolták, hogy a meditációnak hosszú távon anti-aging, vagyis az öregedés folyamatait késleltető hatása van és  ez az immunrendszeredet alkotó sejtekben is érvényesül: ezáltal az immunrendszered aktivitása fokozódik, a szervezeted ellenállóbb lesz a fertőzésekkel szemben.

A meditáció segít a szellemi, értelmi képességeid megőrzésében, a figyelmi és kognitív (megismerő) funkcióid javításában. Egyúttal javul az érzelmeid és indulataid szabályozásának képessége is – ami szintén hatékony a stressz-helyzetek megoldásában.

Ha fenti technikákat rendszeresen gyakorolod – olyan nézőpontra és életszemléletre  tehetsz szert, amely az életed valamennyi területén pozitív minőségi változást eredményez. Élj velük Te is!

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .