Meditációs Tévhitek 2 – A helyes meditációhoz a földön kell ülni, lótusz pózban

A legtöbb ember azonosítja a meditáció fogalmát a tökéletes lótuszban ülő jógi képével. A valóság azonban az, hogy az egyetlen igazán fontos tényezője az ülésnek az az egyenes gerinctartás.

Bármilyen egészségügyi, mozgásszervi problémád van, ami megnehezíti a földön ülést, ne erőltesd. Választhatsz egy széket az üléshez, aminek viszonylag függőleges a támlája, mert az segít a hát egyenesen tartásában. 

A következő rövid videóban erről a meditációs tévhitről beszélek.

Ha a földön ülést választod akkor is megtámaszthatod a hátad a falnál, ha szükséges. Használhatsz különböző eszközöket, párnát, felgöngyölt takarót, jógatéglát, vastag könyvet a tartás könnyítésére. Választhatsz különböző pozíciókat az ülésre: pl. sarokülést. Sarokülésben pl. ülhetsz a két sarok közé a földre, esetleg két sarok között egy téglára, párnára. 

Aztán ülhetsz keresztezett ülésben a földön. Itt a sarkak egymással egyvonalba kerülnek a szemérem csont elé és a térdek ideális esetben a padlón vannak. Ha ez nem történik meg, meg kell emelni a csípőt, megint csak egy párnával, hogy a térd ne legyen magasabban a csípő vonalánál. 

Lehet ülni féllótuszban, ha kényelmes, és persze teljes lótuszban is, ha ez könnyed és erőlködésmentes, ez a tartás azonban a legtöbb embernek nem az. 

A kezeket teheted a térdedre, tenyerekkel lefelé vagy felfelé fordítva. Ha a tenyerek felfelé néznek a mutató és hüvelykujjakat érintheted Gyan mudrában. Lehet a két tenyér egymáson az ölben, jobb felül, a hüvelykujjak összeérintve.

Bármilyen pozíciót is választasz a legfontosabb tehát, az egyenes hát és hogy a pozíció legyen kényelmes, hogy testi érzetek ne vonják a figyelmet a meditációról.