A progresszív izomrelaxáció – Gyakorlás

A múlt század húszas éveiben Dr. Edmund Jacobson (1885-1976), amerikai orvos sajátos szemszögből kezdte tudományosan vizsgálni az emberi izomzat működését. Munkája során megfigyelte, hogy a belső nyugtalanság, a stressz és a félelem az izmok megfeszülését vonja maga után.

Arra is rájött, hogy ez a folyamat fordítva is igaz. Az izmok ellazítása kellemes nyugalomérzetet vált ki. Ettől fogva életcéljául tűzte ki egy olyan technika kidolgozását, amelynek segítségével módszeresen ellazíthatók a test izmai, és ezáltal az ember feszült lelkiállapotából ellazult, nyugodt állapotba kerülhet.

Vizsgálatának eredményeit és új módszerét, amelynek a „progresszív izomrelaxáció” nevet adta, először 1934-ben, a „You must relax” című könyvében tette közzé.

Feszítés – Lazítás

Jacobson módszerének lényege – amelyet időközben többször átdolgoztak, és az újabb tudományos felismerésekhez igazítottak – abban áll, hogy a figyelmet mindig egy bizonyos izomcsoportra irányítod megfeszítve az izmokat, majd 5-8 másodperc után hirtelen ellazítod őket.

Közben tudatosan figyelj az izomfeszesség változásaira. Hasonló módon a lábujjaktól a fejtetőig izomcsoportonként végig haladva az egész testen minden izomcsoportot külön megfeszítesz, majd pedig ellazítasz (innen a „progresszív” elnevezés). A megfeszítésnek és ellazításnak ez a váltakozása nem véletlen.

Ha egy izmot tudatosan megfeszítesz majd ellazítasz, megismered annak a bizonyos izomnak a különböző feszességi fokozatait. Sok embernél már annyira állandósult az izmok feszülése, hogy alig képesek érzékelni a feszesség és az ellazultság közötti különbséget.

A módszer előnye más relaxációs technikákkal szemben az, hogy könnyen és gyorsan megtanulható, az eredmények már rövid idő után érzékelhetőek, és tudatosan nélkülöz minden szuggesztív és vallási-filozófiai elemet.

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)