A meditációhoz vezető út lépései

samadhi

Első lépés: Koncentráció – Dharana

Az első lépés a meditáció felé  a koncentráció,  azaz  az egyhegyű figyelemre való képeség  fejlesztése.  Egyes hagyományok még a koncentrációs gyakorlatokat is meditációnak hívják, más tradíciók viszont csupán a passzív figyelést tekintik annak. Ugyanakkor van olyan irányzat, amelynél a meditáció vegyes módszerként jelenik meg. Alaptételként azonban leszögezhető, hogy maga a módszer, a technika nem  tekinthető meditációnak azaz  a meditatív állapot elérését elősegítő technikák és a meditáció fogalma közé nem lehet egyenlőségjelet tenni.A koncentrációban annak tárgya fixálásra kerül, amit a meditációban már nem szükséges aktívan tartani. Ez lehetővé teszi, hogy más folyamatok is végbemehessenek az elmében. Koncentrációban a figyelem a külvilágról a először a kiválasztott tárgyra, irányul, (kép, gyertya, mantra) majd onnan tovább lép:  először a koncentrációs tárgy mentális képének megtartására,  majd onnan a belső világra.Második lépés: Meditáció – Dhyana, a tárgy megfigyelése

A koncentráció második a szakaszban a meditáló  ÉN- érzékelése megszűnhet. Ez elősegíti, hogy a meditáló beleolvadhasson meditációja tárgyába. A hosszan kitartott koncentráció lassanként meditációvá,  dhayana-vá alakul.

A meditáció -a koncentrációval ellntétben nem törekvés, és nem is aktív csalelkvés, hanem természetes feloldódás. A módszerek gyakorlásával a meditatív állapot s annak megtartása lassanként elérhetővé válik. Az elmélyült figyelem irányulhat a testre, az érzelmekre,  vagy az elmére. A meditáló elméje az érzékelés folyamatában kitisztul, elcsendesül. A meditáló  mégis tudatában van annak, ami  vele és körülötte történik és az elméjében zajlik.

A meditáció gyümölcse pedig – ahogyan B.K.S. Iyengar mester nevezi  A jóga fája c. könyvében –  a Samadhi, amelynek különböző fokozatai vannak az alábbiak szerint.

Egység – Samadhi, egység a tárggyal, az én feloldódása

A Samadhi állapota a meditációnak, az éber figyelem állapotának természetes továbbfejlődése. Ez az a szakasz, amikor a meditáló egybeolvad meditációja tárgyával.

Patanjali a Smadhi állapotát két fajtára osztotta: Samprajnata-ra és Asamprajnata-ra.

A Samprajnata négy szakasza a következő:

  • Vitarka, ami egy különleges, átfogó tudás;
  • Vichara, ami a finomabb tárgyak ismerete, valamint a dolgok okainak felismerése;
  • Ananda, melyben az elme nagyon finommá válik és a tiszta létezés örömteli állapotába kerül;
  • Asmita, melyben a buddhi, ( a felsőbb én, amegkülönböztető elme) a manas ( az elem) és a prakriti (az anyag , a test) megszerzik a purusa ( lélek) minden-tudását;

Az Asamprajnata alatt az elme változásai teljesen leállnak.

Források:

Patanjali: Jóga Aforizmák

Sogyal Rinpocse: „Meditáció. Tibeti könyv életről és halálról”

Daniel Goleman, „A meditáció ősi művészete”

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük