5 hasznos gyakorlati tipp kezdő meditálóknak

Napjainkban nagyon sokan a meditációt hívják segítségül a stresszes mindennapok okozta károk enyhítésére. Vegyük most górcső alá az összpontosítást, mint alapvető meditációs eszközt. Ennek lényege, hogy figyelmedet egy tárgyra, hangra vagy érzetre írányítod ahelyett, hogy az elméd ürességének elérésére törekednél. Mindez bárki számára elérhető, nincs szükség hozzá oktatóra, csak egy csendes helyre, és néhány percre!

Mit nevezünk összpontosításnak?

Az összpontosításhoz szándékosan koncentrálnod kell valamire, így a jelen pillanatban maradsz, és elcsendesíted belső hangod. Figyelmed teljes fókuszát egy bizonyos dologra irányítod, például alaposan megfigyelsz egy hangot, egy képet, egy érzetet, egy ízt, egy illatot, vagy akár a saját lélegzeted.

A figyelem irányításának 5 lépése

Eleinte csupán néhány egyszerű lépést kell elsajátítanod, ami idővel majd egyre könnyebben megy, majd később szokássá is válik. Kezdj egy 5 perces gyakorlással, majd fokozatosan növeld a gyakorlásra szánt időt. Keress egy csendes helyet, ahol nyugodtan elmélyülhetsz, ahol senki sem zavar. Öltözéked is legyen kényelmes.

  1. Válaszd ki a koncentrációd tárgyát. Választásod eshet bármire, ami jól esik az érzékeidnek. A zuhogó eső hangja. A madarak csicsergése odakinn. Egy szép természeti kép. Egy füstölő illata.
  2. Helyezkedj el kényelmesen. Lazítsd el a tested. Engedd le a vállakat a fültől. Lélegezz a hasadba. Ülhetsz keresztezett ülésben, vagy ha ez nem kényelmes, nyújtsd ki a lábad. A falat is használhatod, hogy hátad megtámaszd. Ha nem megy az ülés, feküdj hanyatt, de ügyelj arra, hogy ne aludj el.
  3. Fordítsd a figyelmed a megfigyelésed tárgyára. Fókuszáld figyelmedet a kiválasztott illatra, képre, hangra, érzetre. Nem az a lényeg, hogy gondolkodj róla, hanem az, hogy teljes mértékben megtapasztald, itt a jelen pillanatban.
  4. Csendesítsd le az elmét. Ha a belső hangod elemezni kezdi megfigyelésed tárgyát, vagy fejedben elkezded visszajátszani a nap során történt feszült helyzeteket, esetleg aggodalmaskodni kezdesz a jövő miatt, vagy fejben elkezdesz bevásárló listát írni, egyszóval ha elkalandozol, finoman tereld vissza fókuszod a tárgyra, és arra az érzetre, amit kivált belőled. Valójában a koncentráció maga a meditáció eszköze, melynek segítségével kiürülnek az elméből a gondolatok.
  5. Próbálj elvárások nélkül belekezdeni. Ha olykor elkalandozol, ne légy szigorú magaddal, fordulj magadhoz szeretettel és megértéssel. Itt most nincs helye a teljesítménykényszernek, ebben a gyakorlatban nem lehet hibázni. Értékeld a teljesítményt, hogy észrevetted, picit elcsapongott a figyelmed, majd térj vissza a jelen tapasztalatok megéléséhez.

Néhány jó tanács a fókuszált meditációhoz

Rendszeres Mozgás. Harmonikus Gondolkodás. Online Kezdő Jógatanfolyam. Vezetett online videós kezdőjóga oktatás. Egyszeri díj, örök használat. A részletekért kattints IDE. 

 A fenti 5 lépés csakugyan elegendő az elmélyüléshez, azonban ne várd el magadtól, hogy minden alkalommal, amikor leülsz gyakorolni, ugyanolyan könnyen fog menni, vagy hogy ugyanolyan élmény lesz – főleg az elején. Mindig emlékezz vissza a most következő javaslatokra, később még jól jöhetnek.

  • Hagyj magadnak elegendő időt. A meditációt csak gyakorlás útján lehet elsajátítani. Ha tökéletességre vágysz, és túl magasak az elvárásaid magaddal, abból csak még több stressz születik, amitől könnyen elbátortalanodhatsz.
  • Kezdj rövidebb időtartamokkal. Egy 5 perces ülés tökéletes kezdők számára. Ha hozzászoktál a lépésekhez, és úgy érzed, készen állsz, fokozatosan növeld az időtartamot. Gyakorlással ez a módszer egyre hatékonyabb és egyszerűbb lesz.
  • Kísérletezz más meditációs gyakorlatokkal is. Ha ez a technika mégsem áll hozzád közel, nem tudsz benne kellőképpen ellazulni, ne add fel. Temérdek más eszköz áll még rendelkezésre, például a tratak (gyertyaláng) meditáció, a jóga nidra, légzőgyakorlatok, hogy csak párat említsünk.
  • Ügyelj a megfelelő időpontra. Sokak úgy találják, legjobb meditációval indítani a napot. Egy reggeli, rövid, elmélyülést segítő gyakorlat kitart a egész nap során, és segít higgadtnak, összeszedettnek maradni. Mások szerint csodákat művel egy stresszes munkanap után leülni, és magunk mögött hagyni a nap fáradalmait. Ez remek módja annak, hogy semmi olyat ne vigyél haza munkából, vagy a nap közbeni történésekből, ami nem a magánéletedbe való.

A lényeg, hogy ha elkezded a meditáció útját járni, rövid időn belül észlelheted az áldásait, amit életedbe hoz. Jobb stressztűrés, fejlődés a memóriádban, erősebb kapcsolat magaddal. És miként egy új hobbi vagy szokás, minél többet gyakorlod, annál ügyesebb, kiegyensúlyozottabb és boldogabb lehetsz.

(forrás: https://kezdojoga.hu/blog/5-hasznos-tanacs-kezdo-meditaloknak/)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)