10 tanács hogyan győzd le a negatív gondolatokat meditációval

Állsz a pénztár előtti sorban, és cikáznak a gondolataid: mi történt a munkahelyeden, miért nem sikerült a prezentációd, mikor kell a gyerekért menni, biztosan rossz lesz a laboreredményed, mit  fog mondani az anyósod, miért nem jelentkezett az autószerelő, úgysem leszel képes még ma főzni is… – szinte már zsibbadsz a feszültségtől, képtelen vagy kikapcsolni. 

Már észre sem veszed, hogy folyamatosan rágódsz valamin

Az agyad  hamar kifárad, ezért energiát akar spórolni azzal, hogy nem összpontosítja folyamatosan egy dologra a figyelmedet – inkább elkalandozik. A baj csak az, hogy az elkalandozó gondolataid nagy része aggodalmaskodó vagy múlton rágódó gondolat. Ezek a negatív belső monológok, és párbeszédek meghatározzák a hangulatodat, a közérzetedet, lehetetlenné téve számodra a lelki egyensúly megtalálását.

A negatív gondolkodás csapdája

Egy probléma felmerülése során az önbántós, aggodalmat keltő gondolataid, és a rágódás egy dologra jó csak: megneheziti a megoldás megtalálását. Tisztában vagy vele, hogy nem jó a hozzáállásod, hogy túlgondolod a helyzetet, hogy a hiányokra koncentrálsz – ennek ellenére  a negatív gondolatok felbukkanására továbbra sem a  megfelelő módon reagálsz. Megpróbálod őket elnyomni,hibáztatod magad miattuk, vagy megkérdőjelezed őket,esetleg érvelsz ellenük, de bármelyiket is teszed a rossz érzés ott marad benned, ami még jobban elbizonytalanít, és még mélyebbre húz.Ráadásul minél jobban belebonyolódsz egy-egy negatív gondolatmenetbe, annál jobban megerősited azt, és egyre inkább el is hiszed, hogy igaz.

10  tanács hogyan győzd le a negatív gondolatokat meditációval

A meditáció az elme lecsendesítése révén segít a negatív gondolatok legyőzésében.

  1. Fedezd fel a meditáció segítségével a belső csend azon pontját, amely egy iránytűhöz hasonlóan a megfelelő időben, a megfelelő irányba vezet majd téged,  és békével, pozitivitással, és egyensúllyal tölti fel a tudatodat.
  2. Szüntesd meg a gondolataid cikázását, és engedd el a problémákat – a meditáció gyakorlása során meg tudod szüntetni a a gondolataid tombolását, a “belebonyolódást” a negativ gondolatmenetekbe, így képessé válsz arra, hogy a problémákat elengedd.
  3. Nevezd meg azt, ami éppen történik! – a meditáció segít megnevezni azt, ami történik. A gondolatok tudatosításával gyakorlatilag bekapcsolod az  agyad racionális, józanabb belátásra képes részét – igy azok nem rántanak bele a negatív hangulatba, nem növelik a szorongásodat, 
  4. Figyelj inkább befelé, a tested érzeteire! –  ehhez az első lépés, hogy tudatosítsd, hogy érzi magát most a tested.  Meditáció során a légzésedre való koncentrálás lehorgonyozza a figyelmedet a jelen pillanatra –  egyszerre segit jelen lenni, és ezáltal elengedni a zavaró gondolatokat. 
  5. Vedd észre a gondolataidat! –  A jókat is, meg azokat is, amelyek kevésbé hasznosak.Meditálás során a metakogníció képessége azt jelenti, hogy képes vagy megfigyelni a saját gondolkodásod működését: egyszerre vagy az aki átéli, aki megfigyeli és aki elemzi ezt a folyamatot.
  6. Vedd észre, ha a gondolataid elkalandoznak, és hozd vissza őket a jelenbe! – a meditáció alatt az a feladat, hogy ha elkalandozik a figyelmed, akkor ezt észrevedd és visszahozd. Ez a képesség az idő múlásával egyre javul, erősödik és nem csak a meditációban: a hétköznapi életedben is. Ezáltal hamarabb észreveszed, ha stresszt okozó, aggodalma vagy negatív gondolataid vannak – nem bonyolódsz  úgy be, időben tudsz másképpen reagálni rájuk. 
  7. Ne aggodalmaskodj egy problémán annyit! – ezzel a belső monológjaid barátságosabbá válnak és idővel a gondolkodásmódod is egyre pozitívabb lesz.
  8. Tartsd fenn az elméd üres állapotát! – ismételgess egy mantrát, vagy figyeld  a be és kilégzésedet  meditációs pózban, behunyt szemmel, – ha a negatív gondolatok át akarják venni a tudatod feletted az uralmat.
  9. Tudatosíts, törölj és ird felül: amikor észreveszed önmagadon, hogy önkorlátozó hiedelmet vagy valamilyen ítéletet mondasz, mondd azt hogy “törlöm” / “törlés” és írd felül egy pozitív megerősítéssel. 
  10. Vigyázz mire fókuszálsz! -akár hiszel benne, akár nem, de ahol a fókuszod, amire a legtöbbet gondolsz, annál inkább az fog létrejönni az életedben!

Az életedet Te teremted gondolataid, érzéseid által, – ezek határozzák meg, hogyan kapcsolódsz önmagadhoz, a világhoz, másokhoz. A meditáció rendszeres gyakorlásával képessé válsz a negatív gondolatok legyőzésére – és egy boldogabb, kiegyensúlyozottabb élet megteremtésére.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .