A progresszív relaxáció 12 előnye

A  stressz természetes velejárója az életnek – folyamatosan jelen van és ébredéstől-elalvásig elkísér minden áldott nap. Ha nem tudod megfelelően kezelni testi-lelki problémák sokaságával kell szembesülnöd. Ha képtelen vagy lazítani, és  a gondolataid most is egyfolytában pörögnek, miközben úgy érzed magad, mint egy pattanásig feszített húr akkor  itt az ideje, hogy megtanuld megtanuld kihasználni a relaxáció előnyeit, és ezzel növelni a stressztűrő képességedet!

Miért kell relaxálni?

A  testi és lelki működésed  dinamikus kölcsönhatásban van egymással: a  stressz okozta feszültség, a belső nyugtalanság, a félelem az izmok megfeszülését vonja maga után.Minél nagyobb a stressz, a félelem vagy a harag okozta pszichés feszültség, annál kifejezettebb az izmok feszülése. Az izomfeszülés idővel olyan további testi tünetek megjelenését okozza mint a  fejfájás, nyak-,váll-, hát-, mellkasi-fájdalom, végtagzsibbadás, ami viszont újabb szorongást generál kialakitva ezzel egy ördögi kört. A folyamat szerencsére megfordítható: ahogy egy rossz érzés vagy gondolat  izom-összehúzódást idéz elő, úgy az izmok tudatos ellazítása visszahat az érzéseidre is. A relaxáció az izomlazítás mellett teljes idegi és lelki ellazulást is eredményez.

Relaxációs technikák

A különféle relaxációs módszerek kiválóan alkalmasak a feszültség, a szorongás kóros köreinek megszüntetésére. Miközben az izmaid ellazulnak, a feszültség, és a félelem elszáll belőled.

A relaxáció, a testi-lelki ellazulás elérése többféle technikával lehetséges:

  • mélylégzés  – a légzés feletti kontroll gyakorlásán keresztül vezet ellazuláshoz. 
  • az autogén tréning-   az egyes testrészekre vonatkozó érzések átélésére szólít fel. 
  • a meditáció-  a koncentráció és elmélyülés állapotában lehetővé teszi a kérdések többirányú, árnyalt megközelítését,feldolgozását. 
  • a jóga önmagad megismerésének útja – célja a test-lélek-szellem egyensúlyának megteremtése,  a belső folyamataidra történő figyelem elsajátításának képessége.
  • progresszív izomrelaxáció – célja a testi állapot tudatosítása, a felesleges izomfeszülés kikapcsolása, az optimális izomtónus létrehozása
A progresszív izomrelaxáció  12 előnye

A progresszív izomrelaxáció technikáját Dr. Edmund Jacobson dolgozta ki az 1930-as években. A technika segítségével módszeresen ellazíthatók a tested izmai, és ezáltal a feszült lelkiállapotodból ellazult, nyugodt állapotba kerülhetsz. Ez a  regionális (testtájak szerinti) relaxáció aktív izom gyakorlatok segítségével tudatosítja benned a feszülés és ellazulás közti különbséget. Lényege hogy  a figyelmedet mindig egy bizonyos izomcsoportra irányítod, megfeszíted az izmokat, majd 5-8 másodperc után hirtelen ellazítod őket, miközben tudatosan figyelsz az izomfeszesség változásaira. A módszer alkalmazása gyors megnyugvást, regenerálódást, és energiával való feltöltődést biztosit. 

Előnyei: 
  1. növeli a vér endorfin szintjét, ami kellemes közérzettel jár
  2. fokozza testi-lelki tűrőképességedet
  3. fokozza a fizikai és pszichés teljesítményt (pl. munkában, sportban)
  4. csökkenti a fájdalomérzetet, enyhiti a krónikus fájdalmakat
  5. ellenállóbbá teszi a szervezetedet a fertőzésekkel, megfázásokkal szemben, erősiti az immunrendszeredet
  6. javítja a légzés hatékonyságát, csökkenti a vérnyomást, a pulzust: egészségesebbé teszi a  vérkeringésedet
  7. normalizálja az anyagcserédet
  8. tompítja az érzelmi – indulati reakcióidat,  a viselkedésed nyugodtabb, meggondoltabb lesz 
  9. csökkenti a szorongás mértékét,
  10. az elalvást könnyebbé, az alvást nyugodtabbá teszi,
  11. pozitívan befolyásolja az olyan pszichés problémákat is, mint amilyen  a pánikbetegség, vagy a depresszió.
  12. Erősíti az asszertivitást (a magabiztos, nyugodt fellépést, önkontrollt)
Hogyan csináld?

A progresszív izomlazítás viszonylag gyorsan és könnyen elsajátítható, pozitív hatása már az első gyakorlat után érezhető, de minél többször alkalmazod, annál hatékonyabb. 

  • Válassz egy csendes helyet, feküdj vagy ülj le kényelmesen, és hunyd be a szemed.
  • Lélegezz mélyen orron keresztül, tartsd egy picit vissza a lélegzetedet majd enyhén szétnyílt ajkainkon keresztül engedd ki teljesen a levegőt. Ismételd ezt meg háromszor. 
  • Folytasd a lassú légzést, miközben szorítsd ökölbe a kezeidet. Feszítsd be mindkét felkarodat is, és tartsd izmainkat néhány másodpercig feszesen.
  • Lazítsd el az izmaidat, és  koncentrálj az izmaidban végbemenő változásokra. Ügyelj arra, hogy az összes feszültség oldódjon a karjaidban. Folytasd addig, amíg meg nem jelenik az a melegség és nehéz érzés, amely a relaxációt követi.
  • Továbbra is lélegezz lassan, és folytasd az izomlazító gyakorlatokat a tested összes nagy izomcsoportján szakaszosan végighaladva. 
  • Az egyes izomcsoportok megfeszítése között tarts félpercnyi szünetet. 
  • Miután ellazítottad a főbb izomcsoportjaidat, tölts pár percet azzal, hogy ezt a békés állapotot átéld.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .