A stressz hatása az agyra

Stressz hatására olyan folyamatok mennek végbe az agyban, amelyek hatással vannak a kognitív funkciókra, beleértve a tanulást és a memóriát, nem beszélve az érzelmi jólétről, amelyet szintén negatív irányba befolyásolnak a stressz következtében téged ért hatások. A folyamatosan fennálló stressz depresszióhoz és szorongáshoz vezethet, amely betegségek szintén az agyban bekövetkező változások eredményeképpen jönnek létre.

A nagyobb mértékű stressz jelentősen megnövelheti a stroke kialakulásának a kockázatát, bár ebben más tényezők is aktívan részt vesznek. Az egyik ilyen a kezeletlen magas vérnyomás. A dohányzás is az egyik kockázati tényezőként szerepel, de a magas koleszterinszint is aktívan részt vesz ennek a sok esetben halálos betegségnek a kialakulásában.

A fokozott és folyamatosan fennálló stressz jelentősen megnöveli a depresszió kialakulásának a kockázatát. Nagyon sokat segíthetnek a stresszlevezető technikák, mint a jóga vagy a meditáció, mivel nemcsak a fizikai, hanem a lelki egészségedre is szükséges fokozottan ügyelni.

Az olyan szorongást és stressz előidéző események, mint a válás vagy egy szeretett személy elvesztése, előidézheti a mediális prefrontális kéreg állományának a zsugorodását. Ez azért jelent problémát, mivel ez szabályozza az érzelmeket és ennek a segítségével tudsz önkontrollt gyakorolni. A szürkeállomány csökkenését előidéző stresszorokat csökkenteni szükséges, hiszen csak ily módon őrizheted meg agyad egészségét.

Az agyat a plaszticitás jellemzi, azaz nagyon képlékeny, vagyis egyes folyamatok még visszafordíthatók, tehát sokat tehetünk annak érdekében, hogy a károkat kiküszöböld. Természetesen az egyik „gyógymód”, ha nem idegeskedsz annyit, hiszen a stressznek nagyon nagy romboló hatása van. Amennyiben egy stresszforrást kiiktatsz, úgy a neurális őssejtek is újra visszanyerik a funkciójukat.

Az életmódváltás, az egészséges tevékenységek segíthetnek, hiszen ezzel ellensúlyozhatod a stresszválaszt, ez pedig minimálisra csökkenti az idegkárosodást. A testmozgás csökkenti a szervezetben a stresszhormonok szintjét. Már napi 30 perces mozgás is csökkentheti a stresszt és javíthatja a hangulatot.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error: Content is protected !!

Iratkozz Fel Ingyenes Videós Kezdő Meditációs Hírlevelemre MOST!

Kezdd el az otthoni meditációs gyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy 15 videóból álló email sorozatot, melynek segítségével azonnal elkezdheted otthoni meditációs gyakorlásodat. Kérlek, írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. A hírlevélben küldött videókért NEM KELL fizetned. Köszönöm a bizalmadat. Az e-mail-címedet bizalmasan kezelem. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)